neljapäev, 3. oktoober 2013

Kaheksas Tallinna ime, Tom Ford ja eksistentsiaalne ängistus


Viimaks jõudis lõpule hullumeelne, tavarütmis: töö- kodu- lapsed- õhtused proovid, sisustatud nädal. Kuid seekord eriti kõrge pöörlemiskiirusega. Peas aga kõlises vaid üks, tüütu nagu hambavalu, mõtte. "Tahan metsa. Jõhvikaid korjama.“

Erilise tähtsusega kohalik sündmus, kaheksanda linna ime-  H&M, avamine, jäi samuti vahele. Mind riideladudesse ei tõmba kohe mitte kuidagi, riiete hunnikus märatsev rahvamass pigem tekkitab õudustunnet, meenutades näljaseid Aafrika lapsi, kes otsivad prügihunnikutes toidu. Oma kogu hiilguses astub ette suur peletis, mille eest hoiatas veel Vana Testament. Ahnus. Sellised mastaapsed riiete kauplused oleks hindamatu vaatluskoht heale psühholoogile, kuid mina väldin suletuid ruume ja masse ning eelistan jälgida suuremastabilisi olmerevolutsioone distantsilt. 

Kuid, teadagi, igale kallale on oma sööt. Minu sööt koosneb kolmest põhiosast: muusikast, raamatutest, lõhnadest. Oh, need lõhnad…  uues Debenhams kaubamajas on ju ka parfümeeria osakond. Kuhu ma  ka läksin ühel vaiksel hommikul, kui veel ei ohustanud lämmastav rahvamasside laine.

Parfümeeria sordiment pole kuigi suur, aga üle kolmandiku sordimendist koosneb väga kõrge kvaliteediga tootjate aroomidest (niši kvaliteediga tooted). Kuid kaubamärgid ei ole nii tähtsad, tähtis on see, et tegu on huvitavate ,põnevust pakkuvate  ja igati avastamist väärivate lõhnadega.

 Debenhams’is on Eestile uued Tom Ford lõhnad, aasta alguses Kaubamaja sordimendist välja arvatud Bois 1920 ja jaapani tootja Annayake aroomid.

Alustasin Tom Ford’ist. Moeteadjad peaksid  olema tuttavad kurikuulsa moeloojaga ja tema šokeeriva loominguga. Tom Ford oli pikaaegne Gucci moemaja loominguline juht, aastal 2004 ta asutas oma nimelise meeste rõivaste, aksessuaaride ja prillide kaubamärki. Kui peaks lühidalt iseloomustada Fordi käekirja, siis see oleks väljakutsuv, rõhutatult stiilne seksuaalsus. Või metroseksuaalsus. Nii tutvustab maestro end ise:
 

Tomo Ford’i loomingus on palju aspekte, ja kõik need on pimestavalt silmatorkavad ja nipsakad, right into your face. Kuid see pole teatraalne Galliano intensiivsus, Fordi eneseväljenduse palett on kuidagi eriliselt pornograafiliselt fotorealistlik.

Siiani kõige suurem Tom Ford’i parfümeeria hit on  Black Orchid“. Lõhn on raskesti kirjeldatav, koostisosasid on palju ja nad moodustavad terviklikkust ilma, et mõni noot domineeriks. Tihedal ja pisut mõrkjalt magusal ja sensuaalsel patšuli taustal avanevad üleküpsete puuviljade, trühvlite, kõrgsordi gurmaanliku juustu ja šokolaadi noodid. Nagu
kallis India puidu vaasis oleksid serveeritud eksootiliste lille õitega kaunistatud üleküpsed, juba lagunema hakanud puuviljad, juustud, delikatessšokolaad. Aeg ajalt torkivad nina kerged lagunemise või käärimise nüansid, kuid nad ei ole eemaletõukavad, pigem pisut ärritavad ja erutavad- nad loovad silmatorkava, meeldejääva ja šokeeriva lõhna aurat. Minu nina fikseerib eredad orhidee ja kibeda šokolaadi noodid. Patšuli on siin ilus, rikkalik, veniv nagu tihe must kohv. Aroomis on peidus tuhandeid nüansse, tema kandmine on nagu lõpmatu maskide balli öö. Lõhna mitmekülgsus, seksuaalsus, isegi ihalus (just selliseid assotsiatsioone loob lagunevate puuviljade noodid) välistab lõdvestumist ja poosi kaotamist- kogu aeg on meeles, millist lõhna ja maski sa parasjagu kannad. Lõputult dramaatiline, mõeldud naisele, kes igas olukorras ja hetkes taotleb endale jagamatu tähelepanu.

 „Neroli Portofino“ jättis kõige tagasihoidlikuma mulje. Kuiv ja mõru, rõhutatud apelsiniõite lõhn sarnaneb värske mõruga kvaliteetse vodka kokteiliga. Lõhn valge särgi juurde ja just tema ranguse, otsekohese lõike pärast pigem sobilik meestele. Kvaliteetne eau de cologne, nii võtsin kokku oma parfümeeria testide päevikus. Ereda türkiisi värvi lõhnapudel on eriliselt ilus. Kuid kui miskipärast otsustaksin niipalju rahalisi ühikuid investeerida just apelsiniõite lõhnadele, Neroli Portofino ei mahuks soovide nimekirja

 White Patchouli“ siiani oli kõige raskemini arusaadav lõhn, kandsin teda mitmeid päevi, et aru saada, mis, kus ja kuidas. Lõhn räägib patšulist- nimetus ei peta. Valgest- see on vist viide lõhnapüramiidis välja toodud valgetele lilledele. Ütlen ausalt, ma natuke kartsin püramiidis sisaldavaid pojengi noote, minu jaoks nad on tihti väljakannatamatult lämmatavad. Minu parfümeeria testide märkmikus on täheldatud, et ma ei saanud lõhnast lõpuni aru, ei hammustanud läbi, lõhn on huvitav ja omapärane ja on ka midagi, mis mind ärritab. Ja tuligi see päev, kus ma otsustasin lõpuks selgusele jõuda.

Algus on väga terav, meenutab vana kingade määre ja kampri õli segu. Mitte just eriline nauding, teravus on üsnagi äärmuslik. Kuid selles teravas äärmuslikkuses on tunda midagi, mis tõmbab, võrgutab, nina veel ei suuda identifitseerida, mis see on, kuid alateadvus juba võtab vastu signaale ahvatleva keelatud vilja olemasolust. Raske on sõnastada, mis see täpselt on, kuid kõige rohkem see sarnaneb kuuma, vedela ja rohke musta pipraga maitsestatud šokolaadiga. See noot läheb järjest tugevamaks, terad määrde segu kaob ära. Või pigem muundab end esmaklassiliste prantsuse juustude aroomiks (või pesemata sokkide aroomiks, nagu parafraseerib  mu teismeline poeg). Lõhn muutub isuäratava šokolaadi ja hallitusjuustu fondüü aroomiks. Veel üks huvitav omadus- kuigi lõhn ise on pigem külm, ta pulseerib (üldiselt on see on „soojade“ lõhnade omadus) ja rõhutab kandja oma naha soojust. Tekkib imeõrna sametnaha taju. Nagu võtaks käest ära sametnaha kinda ja kergelt higise käega sööks juba tarretava pipraga maitsestatud šokolaadifondüü, kõrvale maiustades hallitusjuustu. Selline feeling.

Veel lisaksin, et lõhn on väga kaasaaegne. Väga omapärane. Ere, teistsugune. Stiilne. Lõhn, mis loob ja rõhutab isikliku ruumi. Ta on lopsakas nagu bass saksofoni kõla. Kuid mitte see kõla, mis aheldab psüühikat suitsuses pimeduses, vaid selline kõla, nagu pilli mängiks prestiižse konservatooriumi vilistlane, teadmisega, et ta mängib hästi ja selle tõttu mitte liialt pingudes.

Minu jaoks Valge Patšuli on nagu mustanahaline hästi hoolitsetud kaunitar, kes teab oma hinda ja sellepärast ei näegi erilist vaeva, et oma plusse ja esile tuua. See on klassikaline lõhn modernsele klassikat eelistavale tõsisele ja enesekindlale ärinaisele.  Mul kerkib esile selline pilt:
 

Kahjuks minu nahk on valge, kahvatu ja kuivavõitu, Valge Patšuli minu nahal ei avane oma täies kauniduses. Meesnaha peal (või siis rasvasema ja rohkem higistava naha peal) aga ta ilu on lihtsalt jahmatav. Ja ei tasu karta lõhna omapärast algust, ilma temata kõik oleks teisiti, mitte nii, nagu ta on. See on ainult pikk ja keerukas stiilse laisa džässi uvertüür.

Ma ei ole blondiin, kuid „Violet Blonde“ võitis minu süda otsekohe. Kõigepealt nootide pärast: kannike, iiris, imepeen sametnahk, need on noodid, mis mind alati liigutavad. Teiseks, lõhna sügavuse pärast, aroomi nuusutades on tunne, et kinnisilmi langeksid põhjatu kuristikku. Ja kolmandaks, lõhn tekitab otsese värvilise assotsiatsiooni, minu jaoks see aroom on puhas lilla värv. Jälegi, minu lemmikvärv. Ja edasi juba sellised pisiasjad nagu see, et lõhn on uskumatult tujukas,  
muutlik, puhas fantasmagooria. Lõhn algab rohelise, värske, kastest veel märja kannikaga, mõrkja kevadise muru teravusega, kannikese õite õrnusega, atmosfäärsusega- just nagu kevadel viskaksid end pikali veel märja ja külma maa peale, lillade kannikate aasas, ja täiskopsudega tõmbaksid enda sisse värsket kevadist õhku. Varsti on tajutav kuiv, karge, krõbe iiris ja intiimne imepeenikese pehme sametnaha puudutus. Kannikesi noppiv naise käsi kõige peenemates sametkinnastes. Puuderjad noodid on vaevu tuntavad, pigem tajutavad, lõhn ohkab tärkava kevadise maa sügavust ja kevadise kaste selgust ja värskust. Kerge, kuid elav, tagasihoidlik, kuid fordilikult seksikas, samas tõsine ja isegi natuke kurb lõhn- nagu ilus, mahe, väga french, tundlik naine, kes teab oma väärtust, kellele meeldib lummama ja kes on teadlik oma võlu väest. Ja ometi südame põhjas kurb, just nagu oleks elumängude reeglite mõistmine temas hävitanud ära midagi väga olulist.  

Põnevusega ootan, kuna kaheksas Tallinna ime hakkab tooma ka Tom Ford meeslõhnasid (teades, et tema fookus on mehed, loodan midagi SELLIST) ja Tom Ford Private Collection aroome (olen pisut nende lõhnadega tuttav ja võin öelda, et nendest on kindlalt esindatud nii vankumatu kvaliteet kui ka Fordi väljakutsuv käekiri).  

Nii Tom Ford’i lõhnad, kui ka tema mood, on muljetavaldavad. Kuid pidin kaua küpsema, et leida õiget sõnastust sellele, mis  on tema lõhnades, moes ja skandaalsetes reklaamides, mis tekkitab mingisugust arusaamatu eksistentsialistliku ängistust. Ford, rõhutades kaasaaegseid metroseksuaalsuse trende, vahetas mees- ja naisrolle. Tema naised on plastikust kehadega blondid vitriini mannekeenid, kalgid ja agressiivsed  emasloomad, kes on valmis vägistada või muud moodi ära kasutada esimest ettejuhtuvad isast ja saata teda taaskasutusele või siis lammutamisele. Mehed on lõdvad, infantiilsed ja passiivsed nartsissid. Vana Freud arvas, et peamised meid juhtivad jõud on seks ja surm. Kahtlustan, et rõhutatud Fordi hüperseksuaalsus minus tekitas kummalist nekrofiilset neuroosi, tunnet, et Fordi inimesed ei ole elusad ja ei ole enam inimesed. Ainult ilusad kehad. Ilu ja vägivald. Seks ja surm. Nagu Fordi poolt lavastatud „A Single Man“.

Pühapäeval viimaks pääsesin metsa. Õhtul, kui pliidil rahulikult podises jõhvika moos, oma fonoteegis leidsin sellist vastumürki Tom Ford’i tekitatud eksistentsialistlikku ängistuse raviks:

Kuna meis veel säilinud metsa ja loodusekutse, me veel pole kaotatud ilusate kehade ja tühjade südamete põlvkond.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar