Vasara pagaliau prasidėjo (na ir kas, kad baigiasi :) ), orai atšilo ir mintys kaip
stebuklingas džinas išgaravo iš galvos. Lietingasis periodas atnešė tiek
permainų, kad dabar belieka sėdėti prie ežero, žarstyti kojų pirštais smėlį ir
tuščia galva spoksoti į raibuliuojantį vandenį. Po tokio veiksmo periodo visai
neblogai, for a change... Dar neblogiau
žinant kad tų change artimoje
ateityje dar nemažai nusimato. O kolkas... Parašysiu apie tyliąją,
balansuojančią permainingojo lietingo periodo pusę. Kad nuraminti bezyziančias
galvoje mintis, visą įmanomą laisvą laiką užpildžiau skaitymu. Šį kartą mitais.
Šalia lovos sukrauta nemaža stirta knygų su keistais gyvūnus
ir žmones vaizduojančiais piešiniais, dar keistesniais ornamentais ir sveikam
piliečiui sunkiai suvokiamais iracionaliais tekstais. Žydų mitai, indėnų mitai,
šiaurės tautų mitai, graikų mitai... Mama,
čia pasakos? Kodėl jos tokios žiaurios? Klausia pats mažiausias. Ne sūniuk, tai pasaulis aplink žiauriai
keistas, čia, pasakose jis toks, kokį Dievulis sukūrė Pamažu, beskaitant, ir
pasaulis aplink tampa didesniu ir atviresniu, ir gilesniu, ir aš nebesuprantu,
ar tai aš skaitau mitus, o galbūt jie tiesiog bunda mano viduje ir pamažu pildo
nerimastingai zujančių minčių spiečiaus įelektrintą vidų tyliu, giliu ir
harmoningai banguojančiu ramybės ir harmonijos jausmu.
Skaitydama graikų mitus bandžiau įsivaizduoti, kokie buvo,
kaip atrodė, kaip kalbėjo, judėjo, kaip kvepėjo Olimpo kalno gyventojai. Tuo
labiau, kad Graikijoje likimui panorėjus teko praleisti šiek tiek laiko, ir dėl
mano asmeninei istorijai gyvybiškai svarbių įvykių spėjau savo vidumi pajausti
šią labai poetišką šalį, ir ypač salą, kurioje gimė Olimpo valdovas Dzeusas.
Ten ne protu- širdimi- išmokau, kad nė vienas tiesus kelias nėra vertas
kelionės. Ką ir bando mums pasakyti mitai.
Paleidau vaizduotę šuoliuoti ir rinkti kvapus septynioms
pagrindinėms Olimpo Deivėms: ištikimai ir nepalenkiamai Hestijai, įsakmiąjai
Herai, motiniškai maitintojai Demetrai, švelniai mergiškai Persefonei,
išmintingajai Atėnei, gražiajai Afroditei ir amžinai jaunai mėnesienos ir
medžioklės deivei Artemidei. Kokie kvapai jas įkūnytų ir padėtų prisišaukti
tada, kai mums, moterims, labai reikia tam tikrų jų dieviškų aspektų ir
palaikymo? Kokia jų esmė, vidus, kuris gyvena kiekvienoje iš mūsų, kuriuos nešiojame
savo būdo vingiuose ir kūno kvapuose? Vyriškąją Olimpo pusę paliksiu kitam
kartui, nes juk vistik ladies first, ir vyriškojo septeto,
Dzeuso, Hado, Poseidono, Hermio, Apolono, Arėjo, Dionizo ir Hefaisto temos dar
tik bręsta, laukia savo laiko ir palankaus vėjo.
Neplanavau pradėti chronologiškai, bet pirmoji prieš akis
iškilo pati vyriausia graikų panteono Deivė- Hestija. Ji- vyresnė visagalio Olimpo valdovo Dzeuso sesuo,
vienintelė turinti teisę žengti pirmesnė nei visagalis jos brolis, nešina amžinos
ugnies simboliu- fakelu. Idant galėtų tinkamai, be dėmės, saugoti skaisčiąją
amžinąją ugnį, Hestija atsisakė visų dievams skirtų malonumų ir privalumų.
Žemiški ir praktiški tolimieji mūsų gentainiai Hestiją garbino kaip
šeimos ir namų židinio (o tais laikais mažai, jei išvis buvo dalykų, svarbesnių
už židinį) Deivę, bet gilesnė, abstraktesnė, filosofinė Hestijos reikšmė buvo
vienybė su pačiu savimi, mirtingame kūne rusenančia dieviškaja ugnimi,
nedalomumas, gebėjimas savyje išsaugoti tyrą ir pirmapradę dievišką kibirkštį. Manoma, kad graikiškas žodis atomas (άτομο), t.y.
nedalomas, taip pat susijęs su Hestija, kuri taip pat buvo ir išbaigtumo,
vientisumo ir SAVASTIES simbolis. Olimpo papėdėje Hestijos (lot. Vesta) kultą tęsė ir saugojo vestalijos,
įšventintos,
skaistybės įžadu (kuris galiojo iki 30 m. sukakties, kas tais
laikais turbūt jau buvo beviltiška senatvė) paženklintos mergelės. Jų šventa
pareiga buvo saugoti amžinąją ugnį. Paprastam mirtingajam vestalės buvo
neliečiamos, už tokią nuodėmę buvo sudeginamas visas kaltininko kaimas.
Lietuvoje vestalijų atitikmuo buvo vaidilutės. Ir tik karališkos kilmės ir
drąsos vyras, koks buvo Kęstutis, galėjo ryžtis apeiti tokį draudimą ir
pasigrobti sau į žmones Hestijos pavidalą. Kaip galima spręsti iš tolimesnės
Lietuvos valstybės istorijos, Hestija palaimino tokį akiplėšiškai drąsų jo
pasirinkimą.
Kokios parfumerinės natos geriausiai atspindėtų Hestijos esmę?
Galvoje sukasi- smilkalai, mira,
smilkstančio laužo ir karšti, deginantys,
sausi prieskonių kvapai. Pirmasis į galvą atėjęs artomatas yra senasis gerasis
(ir sunkiai berandamas) Shiseido Zen
Original, juodajame flakone. Nepamirštamas kibirkščiuojančio laužo, smilkstančios
medienos ir padūmavusių dervų aromatas. Smilkalai tikrai galėtų būti Hestijos
olfaktorinis įsikūnijimas, kaip ir puiki Comme
des Garcons Serries 3 Incense serija, o ypač Kyoto arba Zagorsk aromatai.
Dar vienas puikus ir gerulis smilkalų kvapas- lietuviškas Juozas Statkevičius- nepaprastai gražus seno parketo, vaškinių
žvakių, jazmino ir smilkalų kvapas, kurį uodžiant nori nenori vaizduotėje
iškyla fatališki senamiesčio vaiduokliai, pamėkliškai balta oda ir žvakių
šviesoje taurėse teliuškuojantis raudonas vynas. Ir dar Hestijai tiktų Hermes Rouge, šiltas medienos,
prieskonių ir vystančių raudonų dygliuotų rožių aromatas, po kurio nostalgišku
švelnumu slepiasi tiesi tarsi styga nugara, išdidumas ir filosofiškas
abejingumas. Ir visa tai- po šilkiniu moteriško grožio skydu.
Labiausiai bauginanti ir nesuprantama, neįmenama Deivė- Hera. Dzeuso sesuo ir žmona (taip,
šeimos santykius ribojančius tabu nubrėžė žmonės, ne dievai), šeimos kaip
institucijos ir civilizacijos židinio Deivė. Jos pykti ir pavyda yra patyrę tiek kitos deivės bei jų
palikuonys, tiek ir paprasti mirtingieji. Heros vežimas buvo kinkytas povais,
atspindinčiais jos neribotą puikybę. Ji nepasigailėjo ir savo bei Dzeuso sūnaus
Hefaisto, pastebėjusi kūdikio
bjaurumą ar net apsigimimą nusviedė jį
nuo Olimpo kalno. Akla savo pyktyje ir puikybėje, užtikrinta savo
sprendimuose ir pasirinkime tarp to, kas sava ir svetima, ištikima žmona ir
negailestinga keršytoja- Herai be galo tiktų pats tikriausias
klasikinis
šipras, jo karčios, aštrios ir aitrios samanų, bergamotės ir tamsios animalinės
gėlių natos. Hera buvo rimta
moteris, nesuprantanti juokų (ir, galima sakyti, kartais gerokai drąsesnė ir
žiauresnė nei bet koks vyriškąją giminę atstovaujantis dievas), taigi ir jos
kvapai vyriškai rimti, klasikiniai, tiesiabriauniai. Herai puikiai tiktų Chanel Nr 5. Kažkada parfumeriniame
forume perskaičiau komentarą jog Hermes 24 Faubourg tai aromatas, kurį
reiktų rinktis, kandiduojant į karalienės arba bent jau prezidentės vietą-
taigi neblogas pasirinkimas ir valdingai, povais kinkytu vežimu atriedančiai
Deivei. Taip pat ir Frederik Malle Musc
Ravageur bei slidžios, tirštos šio animalistinio aromato natos. O dar Gres Cabochard, Paloma Picasso Mon Parfum ir Sisley Eau du Soir puikiai žymėtų griežtai apibrėžtą Heros
teritoriją.
Motina maitintoja, vaisingumo, gausos, pačios gamtos
įsikūnijimas- Deivė Demetra. Mūsų
protėviai gyveno iš to, ką jiems duodavo gamta, ne tik gerbūvis, bet ir jų
gyvybė priklausė nuo derliaus gausos ir gamtos nuotaikų, besąlygiškai garbino
Demtrą „ir duok mums duonos kasdieninės“-
tas posakis jiems turėjo visai kitokią, gyvybyšką reikšmę. Demetra jiems buvo
dieviški vartai, gausybės ragas, per kurį liejosi maistas ir sveikata. Demetra-
davėja, Demetra- maitintoja, Demetra- gausos, derliaus ir vaisingumo nešėja.
Bet Demetra nebūtų motina, nebūtų maitintoja be savo mergiškai švelnios dukters
Persefonės, kurios trapiems pečiams
išpuolė nelengva požemio ir mirusiujų karalystės valdovo Hado žmonos dalia.
Taigi Demetra, jos įkūnytas moteriškasis pradas tarsi
uždarame rate
priešpastatytas vyriškąjį pradą atstovaujančiam mirusiųjų karalystės valdovui Hadui. Moteriško, motiniško prado ir
patriarchalinės teisės, gyvybės ir mirties priešprieša. Demetra- tai pati Žemė
Motina, kuri žmones, savo vaikus, tausoja, maitina ir palaiko. Su šia
plačiastrėne visam kas gyva gyvybę davusia Deive siejasi „naminiai“,
gurmaniški, „valgomi“ šiltos vanilės, cinamono, kavos, tamsios pačiulės natos.
Ne ypatingai mėgstu šį parfumerinį žanrą, bet laikmečio trendai ir publika jį
tiesiog myli! Čia negalima nepaminėti tokių šiuolaikinių parfumerinių hitų kaip
Lancome La Vie Est Belle, Estee Lauder Sensuous, Thierry Muglier
Alien Liquer de Parfum, Gueralin Insolence, Cartier Delices de Cartier, ir
amžinos klasikos, kaip antai Joop! All
About Eve, Dior Addict, Lancome Tresor, Lalique Le Parfum.
Demetros egzistencija ir prasmė
nebūtų įmanoma be jos švelnios, naivios, net infantilios dukros Persefonės. Nes Demetra- tai motina, o
motina tampi tik tada, kai turi vaiką (vaikus). Persefonės istorija nepaprasta-
jai beklaidžiojant po pavasarines žydinčias pievas, pasilenkus pauostyti ką tik
prasiskleidusių narcizų, atsiveria žemė, pasirodo požemių valdovo Hado vežimas,
ir šis senas, išmintingas, bet negailestingas ir valdingas senis pagrobia jauną
nekaltą gražuolę Demetros dukterį. Persefonės paslaptis ir esmė- jos dualumas.
Ji ir naivi, jauna, kone vaikiška Deivė, dukra, ir tuo pat- požeminės mirusiujų
karalystės valdovė, galia prilygstanti savo valdingajam vyrui Hadui. Ko gero
čia ir slepiasi mito simbolika, jo raktas- požeminės, pačios slapčiausios,
tamsiausios, baugiausios
paslaptys atsiveria tik patiems nekalčiausiems,
nesugadintiems, net naiviems, tretiems broliams kvailiams, kaip juos dabar
kartais vadiname. Bet kokiu atveju Persefonei tinkančius aromatus nesunku
įsivaizduoti- jie turėtų būti lengvi, plazdantys, žaismingi, bet tuo pačiu ir
šalti, gilūs, atmosferiniai. Iš „blogosios“ pusės čia tiktų ir beprasmiai
vandeningi gėliniai ir vaisių kompotėliai, itin populiarus nūdienos žanras. Persefonės
dualumą atspindi ir tai, kad ji pusmetį gyvena požeminėje karalystėje su savo
rūsčiuoju vyru Hadu, o pusę metų svečiuojasi pas savo motiną Demetrą-
atgaivindama motinos širdį, o taip pat ir visą gamtą. Taigi ir jos aromatai
galėtų būti kontrastingi. Kaip antai Serge
Lutens’i Orpheline-orinis, permatomas, bet tuo pačiu ir paslaptingai miglotas,
niūrokas kvapas. Jai puikiai tiktų ir šaltos, gilios vilkdagio šaknies
absoliuto natos, pavyzdžiui garsusis Prada
Infussion d’Iris, taip pat švelnus ir nostalgiškas Frederic Malle Eau d’Hiver, savo trapiu grožiu prikaustantis Guerlain Apres l’Ondee arba
paslaptingas tuštumos veidrodis - L’Artisan
Parfumeur Passage d’Enfer (juk simboliška, kad Pragaro Vartais pavadintas
kvapas puoštų požemių valdovę, arne?). Populiariosios parfumerijos kūriniai: Chanel Chance’id, L’Occitane en Provence
Cherry Blossom, Balenciaga Paris ja Florabotanica Ralph Laurent Romance ir
daugelis Bvlgari Omnijų.
Priešingybė trapiai, vaikiškai, švelniai Persefonei- geismo,
linksmybių ir malonumų Deivė Afroditė.
Renesanso idealistai, kuriems malonumai, o ypač kūniški, ir ypač jei kalba ėjo
apie moterį (nors ir Deivę), buvo tabu, Afroditei priskyrė meilės ir grožio idealo
karūną, bet senovės graikai kur kas geriau skyrė meilę nuo geismo, o pastarajį-
nuo idealų. Jiems Afroditė įkūnijo geismą, nežabotą kūnišką apetitą,
lengvabūdiškumą, bet taip pat ir meno bei kūrybos dvasią. Jau pats Afroditės
gimimas persmelktas kūniškumo temos- ji gimė iš jūros putos, o dar kitaip- savo
tėvo Urano spermos, ištryškusios, kai Urano genitalijas nurėžė jo
sūnus Kronas. Ir vėl mitologinis
paradoksas- vyriškos žūtbūtinės kovos, vyriškumo praradimo pasekmėje gimsta
kažkas ypatingai moteriško, sensualaus ir nepakartojamai gražaus. Ten kur du
pešasi, trečias laimi. Ten, kur vyrai kovoja, laimi moterys. Ir jei visi karai
baigtųsi taip, tai gal pasaulis nebūtų toks keistai rūstus. Kokie kvapai tiktų Afroditei, arba jos
žemiškajai dukrai, trokštančiai nuginkluojančio, paralyžuojančio moteriškumo?
Visu pirma- tuberoza, pati sensualiausia, gundanti, viliojanti, prikaustanti nosį
ir paralyžuojanti protą nata. Ir būtent tokia tuberoza, kokia ji yra Robert
Piquet Fracas- mėsinga, svaigi, iššaukianti, nepaklustanti jokiam etiketui,
moraliniams ir proto standartams. Christian
Dior Hypnotic Poison, jos saldi gėline svaiginanti banga. Tom Ford Black Orchid ir jo šokoladinės,
triufelių, orchidėjos, vanilės ir kitų dekadentiškų gėrybių natos, kur visko
nepadoriai, nesaikingai daug- dėl savo over
the top stiliaus. Yves Saint Laurent Cinema-
kibirkščiuojantis kaip šampanas saldus, žaismingas gėlių ir flirto kvapas. Ir
visa kiti saldūs, gėliniai ir rafinuotu saiku nepasižymintys kvapai.
Jei Afroditės išmintis, intuicija ir moteriška galia slypi
žemiau bambos, tai viršutinės kūno dalies, ypač galvos, sveiko proto,
išminties, logikos, karingumo galią įkūnija drąsioji Atėnė, gimusi jau suaugusi ir su šalmu, skydu ir kardu iš savo
tėvo, visagalio Dzeuso galvos, pribuvėjos vaidmenį atliekant šlubajam dievui-
kalviui Hefaistui. Ji taip pat ir civilinės tvarkos, teisingumo ir išminties
deivė- žemiška teisėja, kuri savo kardu pajėgi nukirsti žmogiškų paklydimų
užveržtą Gordijaus mazgą.
Atėnės toliaregiskumas, karingumas ir aktyvumas reikalingi
kiekvienai moteriai, kad išlaikytų ir apgintų savo ribas ir įgyvendintų tai, ko
trokšta širdis (kaip tik už šitas savybes šimtmečiais moteris smerkė ir
naikino). Drąsiai, rimtai, aktyviai Atėnei puikiai tiktų klasikiniai šiprai- Hermes Caleche (vežimas kaip privalomas
karo Deivės atributas), Christian Dior
Mis Dior, Guerlain Mitsouko, Clinique Aromatic Elixir, Nina Ricci l’Air du
Temps, Jean Patou Joy. Šiuolaikinė parfumerija nusprendė moterį paversti
barbe, iškvėpinti ją saldžiais, vandeningais vaisių kompotėliais, atimti iš jos
parfumerinę asmenybę ir individualų braižą. Kritiška, blaivaus proto Atėnė tik
šyptelėtų- kokia nesąmonė. Iš šiuolaikinės parfumerjos stebuklų karingąją Deivę
puikiai papuoštų žalias, gyvybingas augalų syvų kvapas Hermes Jour d’Hermes, lengvas, bet rimtas citrusų aromatas Hermes Le Jardin de Monsieur Li, santūrus ir konkretus Carven Ma Griffe arba energijos užtaisas- Guerlain Acqua Allegoria Mandarine Basilic.
Ir paskutinė iš septintuko, mano dūšiai artimiausia- Artemidė. Artemidė (romėnų Diana), Mėnulio Deivė, dvynė
Saulės Dievo Apolono sesuo, padėjusi
savo motinai Leto priimti užgimstantį dvynį brolį, tarsi atkartoja daugumos
tautų mitologijoje minimą Saulės/Mėnulio temą bei archainį įsitikinimą, kad
visų pirma buvo tamsa, o pasaulis radosi iš moteriško prado (juk Adomo sukūrimo
mitas atsirado gerokai vėliau, patriarchalinei santvarkai pakeitus archainį
matriarchatą. Artemidė, skaitsi mergelė, ginkluota lanku ir strėlėmis buvo
laukinių žvėrių, mergaičių, jaunų moterų ir gimdyvių gynėja, moteriško
solidarumo sargė (taip, graikai nebuvo biheivioristai, tikėjo, kad jis
egzistuoja!). Ji taip pat simbolizavo ir
tikslo tyrumą- būdama laukinių žvėrių patronė ji nedvejodama tiksliai
paleisdavo strėlę į ligotus, savo amžių atgyvenusius žvėris- tai, kas
atgyventa, turi išeiti, užleisti vietą naujam, tokia yra dievų valia. Artemidės
dovana- moteriškas gebėjimas akimirksniu susivokti kas yra gyvybinga, reikalinga,
kas auga, o ka atgyvenę, šlubuoja, kliudo mums eiti į priekį. Atsirinkti,
atskirti gėrį nuo blogio, reikalingą nuo nebūtino, gyvybę nuo sąstingio- moteriškos
neklystančios intuicijos dovana, stipresnė nei evoliucijos eigoje išsiugdyta
maskulatūra ar įmantrios genų kombinacijos. Artemidė, kaip ir jos gražuolis
brolis dvynis Apolonas, buvo „nepaliesta
meilės“, išlaikiusi objektyvumą, tyrumą, nepriklausomybę nuo savo pačios
emocijų ir subjektyvių vertinimų. Artemidės
lankas ir strėlės- jos gebėjimas matyti toli ir aiškiai tai, kas kitiems paslėpta
po iliuzijų ir vilčių rūku, regėti tolumas, kurių nepasiekia subjektyvaus
pasaulio labirintuose pasiklydęs žvilgsnis. Juk Artemidė- dar ir okultinių
misterijų, Mėnulio paslapčių, saugotoja, kurią jos naktinėse klajonėse po miškus
lydi balti vilkai, ir kurios oda naktį besimaudant tamsiame upės vandenyje švyti
it sidabras. Nerami tarsi pavasarinis vėjas
Artemidė galėtų kvepėti miškais, kartoka jauna žaluma, jos aromatas galėtų būti
aštrus tarsi lanko strėlė, tyras kaip šaltinio vanduo ir užburiančiai mistiškas
kaip tamsus miškas ir naktinis dangus. Martin Marguela L’eau, jo žalios
galbaninės ferulos, vingrios smilkalų, bešališkos muskos natos tiktų tieisiog
idealiai. Taip pat ir vėsaus seno kaimo šulinio karštą vasaros dieną kvapas - Serge Lutens L’eau Froide. Taip Chanel Crystalle ir Nr 19 Poudre bei daugelis Diptyque aromatų savo esybe tiktų šiai
klajojančiai, laisvai, amžinai jaunai Deivei.
Įdomu tokiu kampu apmesti akimis savo kvapų lentynėlę- ir pamąstyti,
kokie Olimpo deivių aspektai susipynę mano labai žemiškoje asmenybėje. Sprendžiant
pagal lentynėlės aromatus, neaplenkiamai pirmauja Artemidė ir Hestija. Pažvelgus
tiesai į akis- taip ir yra, šie archetipai man labai artimi, pulsuojantys po
mano oda tarsi nematomas mitinis kraujas. Kasdienybėje ir sapnuose. Liūdesy ir
laimėje. Pirmadieniais ir sekmadieniais. Buityje ir amžinybėje.
Kaip jūs? Kokius dieviškus aspektus slepia jūsų kvapų lentynėlė?
Labai smagu sulaukti Jūsų apžvalgų, ačiū už nepaprasto įdomumo straipsnį :) Kaip tik neseniai vėl sugrįžau prie antikinės literatūros - ant mano naktinio stalelio guli pakaitomis skaitoma Hesiodo "Teogonija" ir Homero "Iliada". Kartais, pavargus nuo šiuolaikinės literatūros 'triukšmo", norisi kažko klaisikinio :)
VastaKustutaPas mane parfumerinėje spintukėje dominuoja lygiai tie patys kaip ir Jūsų "tipai" - Hestija ir Artemidė. Hestija ypatingai, nes be smilkalinių kvepalų sunkiai išgyvenčiau :)
Smilkalai yra vienareikšmiškas gėris. Ir mano viena iš mylimiausių natų- ramina, bet kartu vidumi mobilizuoja. Kaip platesne, asmenine prasme- taip pat jaučiasi stipri Hestija?
VastaKustutaAntikinė literatūra mane, studijuojančią psichologiją, žiauriai veža (be savo estetinio, formos, grožio) dar ir tuo, kad ten kuo tiksliausiai aprašyta žmogaus sielos fiziologija- mokslininkai, specialistai tik dabar daro tuos universalios žmogaus sandaros atradimus, apie kuriuos graikės motinos sekdavo pasakas savo vaikams
Sunku pasakyti, tačiau veikiausiai žvelgiant iš asmeninės, jau ne parfumerinės perspektyvos, save apibūdinčiau Hestijos-Demetros ir galbūt mažumėlę Atėnės kombinacija :) To gryno Hestijos stiprumo, kartais, regis, kiek pritrūksta, o kartais pasirodo pakankamai (dar ir save tuo pačiu nustebinant :)).
KustutaLabai lauksim vyriškosios Olimpo pusės!
pasistengsiu susikaupti ir vyriskai pusei! dabar tyrineju druskos natas parfumerijoje, taip atrodo, kad ir mainstream'e druska dabar- nauja juoda
VastaKustuta