Aknaklaas on peenelt joonestatud sätendavate veepiiskadega-
väljas on Eesti suvi tema paremuses. Hall, suikuv aeg, pehme, lõhnav ja unelev-
ideaalne raamatute lugemiseks, unistamiseks, lõhnavaks nurmenuku ja kaselehtede
teeks ja niisama kulgemiseks. Kuigi kehalisest liikumisest puudust tunda ei ole
mitte ühelgi päeval, sees on mõnus tühjus- ei mõtteid, emotsioone, ja isegi
unistusi. Vaikne introvertne aeg omaenda olemise kaisus. Täielik eemaldumine
välistest stiimulitest. Rahu. Püha rahu.
Selline aeg, kus hing rändab oma teed kuskil kaugetes
maailmades. Ja isegi minu nii tihti rahutu mõistus justkui suigub hallis
kesksuve niiskuses- ja mõistus, mis muidu nii terav, näljane ja läbilõikav
kui nuga muutub aasadest tõusvaks uduks, pehmeks ja õhuliseks hõljuvaks aineks,
kes otsib ilu, seiklusi ja imesid.
Müüdid sobivad selleks hästi. Ja jälle mu voodi kõrval virn
raamatuid, mis võluvad kummaliste inimeste ja loomataoliste kujudega, salapäraste
kritseldustega ja tervele kodanikule kahtlustavalt irratsionaalse tekstiga.
Juutide müüdid, indiaanlaste müüdid, põhjamaade müüdid, kreeka müüdid... ja
maailm muutub suuremaks ja avaramaks, ja sügavamaks, ja lõpuks ma enam ei saa
aru, kas mina loen müüte, või nemad ärkavad mu sees ja hakkavad tasapisi täitma
sees valitsevat rahuliku ja jahedat tühjust.
Seekord siis kreeka ja juutide müüdid. Lugesin
antiikmütoloogiat ja taipasin, et pole kunagi mõelnud, kuidas võiksid lõhnata
Olümpose jumalad ja jumalannad- mis sest et Kreekas olen veetnud nii palju
aega, et see koht on vaikselt muutumas minu sisemise geograafia piirkonnaks-
piirkonnaks, kus elavad lambad, jässakad mehed ja naised, piiritult rikkas ja
ahvatlev keel ja Usk, see täistabamus, mis kord Zeusi maal äratas mind
ellu ja näitas lihtsalt ja karmilt, et ükski sirge tee pole väärt
kõndimist.
Hallil uneleval suvehommikute ajal, valgetel öödel hea
fantaseerida jumalatest- kuidas nad lõhnaksid, näeksid välja, kõneleksid,
kuidas nad liiguksid, naeraksid ja mismoodi tunduks nende vahetu olek.
Võtan ette tänumatu ja hull ülesanne ja proovin fantaseerida
teemal kuidas võiks lõhnata seitse peamist Olümpose jumalannat: truu ja
vankumatu Hestia, võimukas Hera, andev ja emalik Demetra, tütarlapselik ja õrn
Persifone, tark Ateena, kaunis Afrodite ja igavesti noor kuu ja jahijumalanna
Artemis. Millised lõhnad kehastuksid neid ja kutsuksid neid kohale, kui meile,
naistele, on vajalik teatud nende aspektid ja tugi? Milline on nende olemus, mis
elab igas meis ja mida kanname oma kehas ja tema lõhnas? Meesjumalaid jätaks
järgmiseks korraks, sest on ju nii, et ladies
first, ja teisaks ehk see jumaliku septeti, Dzeuse, Hadese, Poseidoni,
Hermesi, Appoloni, Ariese, Dionisiuse ja Hefaisti, teemad on küpsemas, ootamas
oma õiget aega ja soodsat tuult.
Ei taha sugugi alustada kronoloogiliselt, kuid nii juhtuski,
et südamele väga lähedane jumalanna Hestia
on ühtlasi ka Olümpose kõige vanem, kõikvõimsa Zeuse õde, kes ainukesena
kõnnib Zeuse ees kandes jumaliku tule ja valguse sümboli, tõrvikut. Valgus ja
tuli on see, mis tähistab peajumala ilmumist, ja seda valgust kannab Hestia,
jumalanna, kes loobus jumalatele lubatud mõnudest selleks, et miski ei ohustaks tema
poolt kandvat tuld. Maised ja praktilised inimesed tõlgendasid Hestiat
kodukolde jumalannaks, kuid sügavam selle jumalusse tähendus on liikumatu
püsimine enese keskmes, oma sisemise tule ja jumaliku valguse hoidmine puhtana
ja muundatuna. Usutakse, et ka kreekakeelne sõna aatom (άτομο), ehk jagamatu, on seotud Hestiaga, kes ühtlasi oli ka
terviklikkuse ja ISE sümbol. Hestia (rooma: Vesta) kultust ülistasid
vestiaalid, pühad neitsid, kelle ülesandeks oli hoida jumaliku tuld ja kes olid
nõnda pühad jumalanna teenijad maises, et üksnes nende puudutamise eest
elusana põletati kogu süüdlase suguvõsa. See oli aga lõunamaades. Leedus, kus
oli elus vestiaalide, püha tuli, hoidjate kultus, kõikvõimas suurvürst Kęstutis
armus püha tule hoidja Birutesse nõnda, et esitas väljakutse jumalatele, röövis
teda ära ja võttis naiseks. Nende abielust sündis ehk väljapaistvaim kuju Leedu
riigi ajaloos- suurvürst Vytautas, mille valitsemisel kuningriik hävitas
germaanide Teutoni ordeni ja saavutas oma võimsuse tipu.
Mis võiks paremini kehastada sellist jumalannat, kui viiruki,
müüri, põleva lõke ja tuliselt vürtsised, kuivad lõhnad? Kui mõtlen Hestiast ja
tulest, millel ta ei lase kustuda, esimesena tuleb ette Shiseido Zen Original, vana versioon mustas flakoonis, mis on aga
pöördumatult kadunud. Uskumatu sädeleva lõke, põleva puidu ja suitsuste vaikude
aroom. Viiruk võiks olla teine Hestia aromaatne kehastus, ja siin kohe tuleb
esile Comme des Garcons Serries 3
Incense: Kyoto, või siis sama sarja Zagorsk.
Uskumatult hea ja õilis viiruki lõhn on kohe mu kodumaal: Juozas Statkevičius- meeletult ilus vana puitpõranda, põlevate
vahaküünalte, jasmiini ja viiruki aroom, mis meenutab fataalseid vanalinna
viirastusi, lumivalget nahka ja küünlavalges joodavat veripunast veini. Ja imelisel
kombel Hestia aroomiks arvaksin ka Hermes
Rouge’i, sooja puidu, vürtside ja närtsinud okaste rooside aroomi, mis oma nostalgilise
oleku taga peidab sirget selgrooga, uhkust ja fülosoofilist ükskõiksust. Seda
kõige pehme naiseliku ilu kilbiga kaetuna.
Minu poolt kõige kardetum ja mõistatuslikum jumalanna- Hera. Zeuse õde ja abikaasa,
abieluinstitutsiooni ja perekonna kaitsja, kuid armukade, õel ja julm- tema
õelust said tunda nii teised jumalannad, nende järeltulijad, kui ka lihtsad
surelikud. Hera vankri vedasid paabulinnud, ilmselt viidates selle jumalanna
piiramatule uhkusele. Ta ei haletsenud ka oma ja Zeuse last Hefaistost, nähes
tema ebardlikust, ja viskas imikut Olümpose mäelt alla. Pime oma vihas ja
uhkuses, kuid kindel otsustes oma ja võra vahel, truu abikaasa ja halastamatu
karistaja- Hera võis lõhnata klassikalise šipri, mõrkjate ja teravate
samblanootide, kiiva bergamoti ja tumeda
lillelisuse järgi. Hera oli
tõsine naine, kes ei mõistnud nalja (ning kohati julgem ja julmem kui misiganes
meesjumal), ka tema lõhnad võiksid olla sama tõsised, mitmekülgsed,
klassikalised, sirged ja vankumatud. Chanel
Nr 5 on kindlasti mõeldud Herale. Hermes
24 Faubourg on lõhn, mida kasutaks, kui läheks töövestlusele kuninganna
kohale (tabav iseloomustus, mida lugesin kunagi ühes parfüümiteemalises
foorumis) ning oleks sobilik tõsisele, paabulindude rakendis sõitvale
jumalannale. Frederik Malle Musc
Ravageur, tema võisete animalistlike ja korraliku kaitsekesta loovate
nootidega. Ka Gres Cabochard, Paloma
Picasso Mon Parfum ja Sisley Eau du Soir võiksid olla tema
väärilised kaaslased ja territooriumi märgujooned.
Emakuju- Demetra,
viljakuse, külluse, looduse enda kehastus. Põlisrahvad, kelle elu sõltus
otseselt saagi viljakusest ja looduse tujudest, kummardasid Demetrat- tema oli
see jumalik värav, läbi mille füüsilisse tuli toit ja küllus. Demetra- andja, Demetra-
toitja, Demetra- külluslikuse ja viljakuse tooja. Kuid Demetra ei oleks Demetra
ilma oma lapselikult hella tütreta Persefoneta,
kelle õrnale kujule sattus keeruline saatus olla allilma Jumala Hadese ja tema
surnute kuningriigi kuninganna. Niisiis, Demetra, emalik alge seisab igaveses
konfliktis kõikvõimsa allilma jumalaga, Hadesega,
meheliku algega. Emalikkuse ja patriarhaalse õiguse, elu ja surma vastasseis. Demetra-
see on Emake Maa ise, hoidev, toitev, ja toetav. Mõeldes sellest laiade
tuharate jumalannast, kes andis elu kõigile maisele, tulevad meelde „kodused“,
gurmee lõhnad- kus on tunda soojaid vanilje, kaneeli, tumedaid patšuli noote.
Mitte minu lemmik parfümeeria žanr, ja ometi ei saa mainimata jätta selliseid
ülipopulaarseid tänapäeva lõhnu nagu Lancome
La Vie Est Belle, Estee Lauder
Sensuous, Thierry Muglier Alien Liquer de Parfum, Guerlain Insolence, Cartier
Delices de Cartier, kuid ka sellist vana head klassikat nagu Joop! All About Eve, Dior Addict, Lancome
Tresor, Lalique Le Parfum.
Kuid Demetra eksistents ei oleks võimalik ilma tema õrna, naiivse
ja isegi infantiilse tütreta Persefoneta.
Sest Demetra on ju ema, ja emaks olemine on võimalik alles siis, kui sul on
laps(ed). Persefone müüt, kus teda jalutades õitsvates aasades röövib allilma
Jumal Hades- just siis, kui Persefone kummardub, et nuusutada õitsvaid
nartsisse, maa avaneb, ilmub Hadese vanker ja vana, tark, kuid halastamatu ja
jõuline allilma Issand ise röövib noort ja süütut neiu. Persefone, oma
tütarlapselikkuses on aga üks raskemini mõistetavaid jumalannasid- ta on
ühtelugu ka Allilma, surnute kuningriigi valitseja. Kuid siin võib olla ka
oluline võti- allilma, kõige peidetumad saladused ehk avanevadki just kõige süütumale,
rikkumatutele, kohati naiivsetele, külla lollidele, nagu tänapäeval neid
küüniliselt nimetatakse. Igatahes Persefonega seonduvaid aroome pole just raske
ette kujutada- nad võiksid olla kerged, lendlevad, lummavad, kuid samas külmad,
sügavad ja õhulised. Oma halvas aspektis siia sobiksid vist mõttetud vesised
lille- ja puuvilja kompotid, žanr, mis nii meeldib tänapäeva mainstream parfümeeria suurtootjatele. Kuna
Persefone on duaalne Jumalanna, kes elab pool aastat maa all surnute riigis ja
pool aastat maa peal viljakust toova ema juures, siis ideaalne teda peegeldav
aroom võiks samuti sisaldada kontraste. Esimene, mis tuleb pähe on Serge
Lutens’i l'Orpheline- lendlev, läbipaistev, kuid samas salapäraselt tahmane lõhn.
Siin võiksid olla asjakohased nii mõningad iirise juure absoluuti sisaldavad
lõhnad, ülikuulus Prada Infussion d’Iris,
kuid miks ka mitte õrn ja lummavalt nostalgiline Frederik Malle Eau d’Hiver, oma hapra kaunidusega paeluv Guerlain Apres l’Ondee ning salapärane
ning tühjust peegeldav L’Artisan
Parfumeur Passage d’Enfer (on ju sümboolne, et Põrgu Väravate nimeline
aroom võiks kaunistada Allilma Jumalannat). Populaarsema parfümeeria
esindajatest siis Chanel Chance’id,
L’Occitane en Provence Cherry Blossom, Balenciaga Paris ja Florabotanica Ralph
Laurent Romance ning nii mitmedki Bvlgari
Omniad.
Justkui vastand haprale, lapselikule ja süütule Persefonele on
ihu ja lusti kuninganna Afrodite.
Kuigi Renessansi idealistid, kellele kehalised rõõmud, ja seda veel eriti
naiste puhul, oli tabuu, Afroditest on loonud hoopis romantilise naiseliku ilu ideaali,
kreeklastele ta oli eelkõige lusti, kehalise ahnuse, kergemeelsuse, kuid ka
loomingu ja kunsti Jumalanna. Ka Afrodite sünd viitab just iha ja keha
aspektile- sündis ju ta oma isa Uranuse
seemnest (merevahust), kui teda kastreeris tema enda poeg Kronos. Seemnest oleme me kõik, nagu väidab tänapäeva teadus, kuid
just see, et meheliku võitluse, ja mehelikkuse kaotuse tagajärjel sündis midagi
nii naiseliku, sensuaalset ja kõikvõimsat (Afrodite oli kuulus oma ohjeldamatu
kehalise isu pärast), on paljutõotav. Seal kus kaks võitlevad, kolmas võidab,
ütleb Leedu vanasõna. Seal kus mehed teineteisega ametis, valitsevad naised-
ütleb tänapäeva elementaarne tarkus. Kuid mis aroomid sobiksid Afroditele, ja tema igavest naiselikust
taotlevale kujundile? Eelkõige tuberoos- ehk kõige avalikumalt sensuaalsem,
pilku- ja ninapüüdvam ja fataalsem noot parfümeerias. Ja just eelkõige selline
tuberoos nagu Robert Piguet Fracas’es-
lihakas, joovastav, väljakutsuv, igasugustest piiridest ja piirangutest väljas.
Christian Dior Hypnotic Poison, oma
magusas lillelises ja joovastavas laines. Tom
Ford Black Orchid oma šokolaadi, orhidee, valgete lilledega, vaniljega- ja
kõike muuga- oma ülekülustunud, ülierksa ja over
the top stiili pärast. Yves Saint
Laurent Cinema- oma sädelevate, magusate, hõrkude lilleliste nootide
pärast. Ning kõik muu mis on lilleline, magus ning tagasihoidlikkusest kaugel.
omadused, et kaitsta oma piire ja viia ellu seda, mida ihkab süda (ja paraku on nadu omadused, mille eest on naisi sajandeid karistatud). Mis võiks paremini sobida konkreetsele ja ettevõtlikule Ateenale, kui klassikalised šiprid- Hermes Caleche (vanker on kohustuslik sõjajumalanna atribuut), Christian Dior Mis Dior, Guerlain Mitsouko, Clinique Aromatic Elixir, Nina Ricci l’Air du Temps, Jean Patou Joy. Kaasaaegne parfümeeria on valinud barbiliku teed ning otsustanud, et üks naiselik aroom on magus, vesine, puuvilja- ja lilledekompott- eesmärkiga meeldida teisele, unustades oma isiksuse ja sisemise tasakaalu. Kõik see, mis kriitilisele ja kainele Ateenale tekitaks ainult muiget. Kui juba midagi populaarset, siis see tuleks Hermes seeriast- mahlane ja roheline Hermes Jour d’Hermes, tsitruseline ja varjatult tõsine Hermes Le Jardin de Monsieur Li, väljapeetud ja konkreetne Carven Le Parfum või energiast pakatav Guerlain Acqua Allegoria Mandarine Basilic.
Ning viimane ja minu hingele kõige lähedasem jahi, kuu- ja
ööjumalanna Artemis. Artemis oli
päikesejumala Apollose kaksikõde-
nõnda korrates kõikides rahvamüütides esinevat Päikese/Kuu telje teemat.
Artemis, hiljem roomlaste poolt ümbernimetatud Dianaks, oli neitsi vibuga, kes
kaitses loomi ja noori tüdrukuid. Ühtlasi ta sümboliseeris naiseliku
solidaarsust, alias naiseliku vendlust, ning eesmärgi puhtust- vaatamata
sellele, et ta kaitses loomi, oma vibuga sihis ja tapis ta metsloomi, kes olid
haiged, põdurad või oma aja lihtsalt ära elanud, nõnda esindades naiseliku
väe valida, eraldada head halvast, vajaliku ebavajalikust, edasiviivat
takistustest. Artemis, nagu tema vendki Apollo, oli „armastuse poolt
puutumata“, sellega ülistades objektiivsuse ja puhtuse, sõltumatust isikliku
subjektiivsest emotsionaalsest hinnangust. Tema vibu on justkui võime näha
kaugemale, looride taha, sinna, kuhu ei ulatu subjektiivse maailma takerdunud
pilk. Pole siis ju ime, et transtsendentaalses mõistes on just Artemis on okulti
müsteeriumite jumalanna (koos Hestiaga), keda saadavad valged hundid, kelle
nahk on valge ja sädelev nagu kuuvalgus ja kelle lemmiktegevus on öösiti mööda
metsade liikumine ja
suplemine öisetes tumedates jõgedes. Rahutu nagu kevadine tuul, tema kannabki roheliste nootide mõrkjasust ning karskust- ka tema aroomid võiksid olla äkilised kui välgunooled, karged, rohelised, muudkui konventsionaalsed ja pisut müstilised, nagu pime mets ja öine taevas. Martin Margiela Untitled, oma roheliste galbaanumi nootidega ja kerge viiruki hõnguga oleks ideaalne. Samuti jaheda kaevu kuumal suvisel päeval lõhn- Serge Lutens L’eau Froide. Ka Chanel Crystalle või No 19 Poudre ja enamus Diptyque aroomidest võiksid olla väärilised aksesuaaarid rändavale, vabale ja igavesti noorele Jumalannale.
suplemine öisetes tumedates jõgedes. Rahutu nagu kevadine tuul, tema kannabki roheliste nootide mõrkjasust ning karskust- ka tema aroomid võiksid olla äkilised kui välgunooled, karged, rohelised, muudkui konventsionaalsed ja pisut müstilised, nagu pime mets ja öine taevas. Martin Margiela Untitled, oma roheliste galbaanumi nootidega ja kerge viiruki hõnguga oleks ideaalne. Samuti jaheda kaevu kuumal suvisel päeval lõhn- Serge Lutens L’eau Froide. Ka Chanel Crystalle või No 19 Poudre ja enamus Diptyque aroomidest võiksid olla väärilised aksesuaaarid rändavale, vabale ja igavesti noorele Jumalannale.
Huvitav on selles valguses uurida oma lõhnariiulit- mis Olümpose
aspektid kajastavad minu vägagi maises isikus. Lemmiklõhnade järgi liigun kolmikteljel Artemis- Hestia- Persefone. Ja pean tunnistama- arhetüüpsed nende
taevaste olendite jooned kummavad küll läbi ka minu enda igapäevases olekus...
Heas ja halvas. Argises ja igaveses.
Kuidas teil? Kes Olümpose jumalannadest külastavad teid
vihmastel suvistel päevadel?
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar