Seniai berašiau
tinklaraščio įrašus lietuviškai.
Buvo daug ir objektyviū,
ir subjektyvių priežasčių.
Ir pagaliau atėjo tas
jausmas- pasiilgau tų
mano klaviatūroje
nesančių nosinių, taškelių
ir kitų pagražinimų, kaip kad pasiilgau pačios Lietuvos, jos aukšto dangaus, neskubrios gimtos šnektos ir to jausmo, kurį jaučiu vaikštinėdama Anykščių gatvėmis,
žiūrėdama į
laukuose stipinėjančius gandrus ar sekmadienio
turgelyje pirkdama našlaičių krūmelius.
Tas jausmas kai esi namuose. Jo trūksta. Šią žiemą
ir pavasarį gyvenu
intensyviu pakavimosi ritmu. Nori nenori- tenka viską peržiūrėti, reviduoti, atgyvenusių gyvenimą apkraunančių daiktų
atsisakyti, tarsi grėbliu
išvagoti pavargusią dirvą, idant ji galėtų atsigauti, pradėti
ir vėl kvėpuoti ir pasiruošti kada nors prasidėsiancčai naujajai sėjai.
Iš
prigimties nesu kaupėja.
Ir, tiesą pasakius,
man nėra sunku atsisakyti
to, kas atgyventa. Tačiau...
atsisakyti to, kas, man rodos, dar neatgyventa, nėra
labai lengva. Net labai nelengva. Per kelis mėnesius,
pavyzdžiui, sugebėjau išdaužyti pusę
savo močiutės man palikto pasoginio
pietų servizo (įdomu ką šiuolaikinės
močiutės palieka savo anūkėms kaip archainio tęstinumo liudijimą
šiais visuotinės gausos laikais?). Kai
kurios lėkštės skilo į
dalis tiesiog rankose, ar nuo vandens čiurkšlės. Įvairiaspalvės raštuotos iš
kelionių parvežtų pialų
ar puodelių šukės ant virtuvės
grindų baugino virsti
vos ne kasdienybe. Galų
gale vos patekę į mano
rankas plyšo drabužiai, staltiesės, net peilis mano geležinėse rankose pasidalijo į dvi dalis. Viskas kiek tragikomiškai priminė neseniai matytą filmą apie genialaus rašytojo Stefano Zweigo
gyvenimo pabaigą
„Sudie, Europa!“. Mane užgriuvo
iki įkyrumo pastovi
sistematiško griovimo
banga.
Atėjo
eilė ir kvepalų lentynai. Kai vieną rytą renkantis kvepalus kelionei atgrabia ranka užkliudžiau Hermes Faubourg 24 flakoną,
ir, užgniaužusi kvapą tarsi sulėtintame filme stebėjau jį krentant ir pažyrant ant vonios grindų įvairiausios formos šukėmis.
Užgniaužė kvapą, gerklėje pakilo sunkus tarsi švinas gumulas. Viena po
kitos ritosi ašaros. Aštrus tarsi peilis aiškumas neleido slėpti galvos po smėliu- visa esybe pajutau,
kad baigiasi kažkoks
ilgas, svarbus, reikšmingas
etapas. Kažkas negrįžtamai išeina. Nežinau, ar aš pasiruošusi tai paleisti- ko gero,
ne- bet niekas manęs
ir neklausia.
Sunku įvardinti
tą pabaigą. Bet neblogai žinau, ką man reiškė Faubourg
24. Nesunku tai sudėti
į kelis žodžius- karališki
kvepalai. Kažkada
perskaicčau atsiliepimą, jog tai kvepalai, kuriais
galima būtų kvėpintis einant į
darbo intervju- Karalienės
vietai užimti. Manau,
kad jie puikiai tiktų
inauguracijai ir panašiomis
progoms. Faubourg 24 nėra nei lengvas, nei
paprastas, nei koks nors nuostabu kvapas. Jo absoliučiai neįmanoma
įsivaizduoti dėvint žmogaus, kuris paprastas
kaip trys kapeikos ar save suvokia per
reklaminių ir gyvenimo
įvaizdžio klišių peršamą prizmę. Faubourg 24- tai asmenybė
pati savyje, self- awareness, laikmečio ir amžinybės ritmo pojūtis
ir gebėjimas į pasaulį žengti neišduodant
savęs. Sako, kad Faubourg 24 savo mirties dieną dėvėjo
princesė Diana.
Yra tokių
kvepalų, kurie peržengia gražu- negražu, skanu-
neskanu kanoną.
Tas kanonas, aišku,
tai tik devetojo galvoje. Budistai tikruoju sąmonės prabudimu laiko sugebėjimą peržengti
dualinius vertinimus, nes jie- tai tik mūsų vertinimai,
prisimatavimai, neįsižiūrint į
reiškinio ar kūrinio reikšmę, o vien tik vertinant, kiek vienas ar kitas,
daiktas, reiškinys, žmogus, yra mums patogus. Faubourg 24 gražus tuo, kad nesistengia būti gražus, jis toks, koks yra-
apelsinžiedžiai su visais jų karčiais, saldžiais,
duksliais niuansais, auksinės
ambros aura ir dukslus it barokas aukso auros švytėjimas.
Le Roi est mort, Viva
le Roi! Kas pakeis Faubourg 24?
Suvokimas, kad naujo Faubourg flakono šitoje
lentynėlėje nebebus, buvo galutinis.
Vidumi žinojau, kad šis aromatas šioje erdvėje nepasikartos- galbūt kada nors kitoje
lentynoje, galbūt atomaizerio
ar mėginuko pavidalu.
Bet tokia pačia forma
ir šitoje vietoje-
nebebus. Pirmas impulsas buvo pereiti prie kitos kategorijos apelsinžiedžių
kvapo- pirmoji mintis buvo Houbigant
Oranges et Fleurs, puikus, skambus tarsi Mozarto koncertai, apelsinžiedžių
ir kmynų arbatos
aromatas. Prisiminiau vieno pažįstamo
žodžius, kad mano eksperimentai
su kvepalais įdomūs, bet nemažiau įdomus nei kvepalų
miriada galėtų būti ir mano pačios
kūno kvapas.
Vdinis balsas, mano Angelas, nepalenkiamai šnabždėjo,
kad reikia stabtelėti,
karališka vieta, kad
ir kvepalų lentynoje,
taip paskubomis neužpildoma.
Kaip kad pasakose- norint laimėti
princesę, reikia
praeiti išbandymų labirintą.
Kaip išeina
kažkas svarbaus,
didelio kaip gyvenimas, reikia tiesiog nulenkti galvą... sustoti. „Kas tau sakė, brangioji, kad auksas nerūdija?“
Taigi, tuščia
vieta ir- pauzė. Šluodama šukes klausausi nuostabaus,
paukštiško Jon Andreson balso
King is coming they say
King is coming they
know....
Jan and Vangelis, "He is sailing"
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar