Nors dabar visa tai- tik istorija, prieš kelias savaites, savaitės
viduryje, vidurdienį, važiavau iš Tartu į Jõhvi (taigi- link rytinės ES
sienos). Po dešine plytėjo vienas iš nuostabiausių mano akimis peizažų-
ryškioje ankstyvos pavasarinės saulės šviesoje po storu ledo sluoksniu vos
juntamai alsuojantis, bundantis Peipsi (Čiudo) ežeras. Ant ežero, tarsi
Breigelio paveiksle, keletas tuzinų žmonių ir vaikų traukė rogutes, čiuožinėjo
pačiūžomis, žvejojo, tiesiog vaikštinėjo ir mėgavosi akinančia saule. Paveikslas-
kupinas reljefo ir detalių, o spalvu- tik trys: juoda, mėlyna, balta. Visa ati
kvepėjo džiaugsmu. Galbūt tas džiaugsmas buvo tik mano- stebėtojos- širdyje.
Gyvenimas buvo tobulas- elementariai paprastas, tobulas savo paprastumu.
Tokios akimirkos, vienok, nedažnos- kai pavasarį žiūrint į storu
sniego patalu apklotą žemę iš džiaugsmo sąla širdis (juk tai greičiau sielos
būsena, o ne vizualas sukelia tokį jausmą). Pavasarį, kaip taisyklė, akys
ilgisi ne su horizontu susiliejančkos baltumos, o žalios spalvos ir visų jos
atspalvių, ir šiaip- ryškių spalvų. Kas
labiau galėtų tikti pavasario išsiilgusioms akims nei tulpės...
Tulpės pas mus atkeliavo iš mistiškos, pasakomis apipintos
pasaulio dalies- Persijos, kur tulpės simbolizavo rojų žemėje. Persijos poetai,
mistikai tulpę garbino kaip tobulą mylinčios širdies simbolį- žiedlapiai kaip
aistros liepsnų karūna, o juodas vidurys- tarsi aistros ir kančios širdyje
išdeginta juoda bedugnė, kuri tuo pačiu yra ir vartai, atveriantys kelią, kuris
veda pas Dieva. Juokdarį, Magą, Karalių ir Velnią žyminčiose Taro kortose taip
pat randame tulpę. Tulpė- vyro meilės simoblis, vyriškame prade slypinti
aistros ugnis, astrologijoje tulpė- Marso augalas. Tad nenuostabu, kad ši gėlė
taip garbinama Islamo pasaulyje. Gan logiška atrodo ir tai, kad būtent tulpė
yra ta gėlė, kurią vyrai dažniausiai moterims dovanoja Moters dienos proga.
Vienok pergalingas tulpės žygis Olandijoje tikrai kelia nuostabą.
Tulpių rūšų, spalvų ir formų įvairovė- kone beribė. Ir vistik,
nežiūrint į karts nuo karto pasigirstančius tvirtinimus, kad tulpė nekvepia,
daugelis ir užsimerkę pažintų tulpės kvapą. Mano nosis labiausiai išskiria du
stiprius niuansus- mėsingas, žalias, sultingas kotas ir saldus, bet su tam
tikru kartumu,šiek tiek pudriškas piestelių ir žiedadulkių kvapas. Tulpių
aromatas parfumerijoje išgaunamas laboratorijoje, cheminiu būdu (ne iš
natūralių žaliavų), jam būdingas žalias, sultingas, su citrusų pustoniais
startas, pudriška, kiek primenanti narcizo aromatą širdis ir saldi, net meduota,
animalistinio muskuso natomis papuošta bazė. Kadangi tulpė nėra lengvai
išgaunama nata, olfaktorinių jos replikų taip pat nėra daug. Kai kurias,
įsiminusias, pasistengsiu aprašyti. Mõned siiski.
Sąvokų teorija arba idėjų tikrovė
Byredo La Tulipe- Platonas manė, kad tai, kokie daiktai yra savo esme, kokios jų
idealios, dieviškosios formos- tą žinojimą mes atsinešame jau gimdami, dar
prieš tai kai siela susiduria su pirmosiomis žemiškomis patirtimis. Jau gimdami
mes savo būtimi žinomi, kokia yra saulė, kokia yra motina ir koks- pavasarinių
gėlių kvapas. Gyvendami ir išgyvendami
žemiškasias patirtis mes tiesiog pildome sąvokos indą konkrečiais praktiniais
niuansais- asmenine patirtimi. Byredo La
Tulipe man- pati tikriausia tulpės sąvoka, jos archetipas. Žalias, mėsingas
kotas ir stangrūs lapai oriniame, vaiskiame, beveik ozoniniame fone, kuris
pamažu vis labiau skleidžiasi. Pasirodo
šilkiniai, lengvai vaškiniai žiedlapiai, saldus, vis stiprėjantis žiedadulkiais
aplipusių piestelių aromatas, pro kurį juntamas nestiprios, tačiau aiškiai
juntamos animalistinio muskuso natos, tarsi žemės grumstai pavasarinio tyrumo
fone. Aromatas gan pretenzingas, ant dažno odos arba nelabai juntamas, arba
juntamas cheminėmis viską pramušančiomis buitinės chemijos švaros natomis. Man
pasisekė- mano odos chemija su aromatu draugauja ir galiu mėgautis pavasariniu
tulpių aromatu visame jo grožyje. Tai mano šio pavasario parfumerinė signatūra.
Rytas Amsterdamo gėlių turguje
Il Porfvmo Songe le Tulipe-arba viskas apie tulpes. Taip kvepia pavasarinis
Amsterdamas- nieko kito, tik milijonai
tulpių. Galbūt tik dar žalsvas kanalų vanduo, vėsus, vos juntamai druskingas
nuo jūros pučiantis vėjas ir įvairiaspalvių, margų tarsi papūgų tulpių jūra.
Aromatas tinkamas tikriems tulpių fanams, nes jis- tikroji soliflora (vienos
gėlės aromatas).
Saldus sekmadienio rytas
Salvatore Ferragamo Parfum Subtil. Labiausiai sekmadienio rytais man patinka tai, kad nereikia
niekur skubėti. Galima neskaičiuojant minučių gerti kavą ir ramiai suktis virtuvėje
negalvojant apie tai, kiek dabar vaalandų, apie dienos planą ir savaitės bėgyje
laukiančius iššūkius. O po to neskubant dengti stalą ir šnekučiuojant su
vaikais bossa novos ritmu valgyti ką tik iškeptus blynus. Sekmadieniais, be
blynų, ant stalo visada dar yra uogienė ir gėlės- bent jau sekmadieniais,
gyvenimas galėtų būti gražus. Pavasarį tos stalą puošiančios gėlės dažnai yra
tulpės. Parfum Subtil- būtent toks uogienės (aromate naudotos vyšnios
natos) ir abstrakčios gėlių puokštės aromaatas. Nieko ypatingo, tiesiog
sekmadieniškai saulėtas, truputį saldus ir smagus savo paprastumu. Pastebėjau,
jog tam, kad kvapas atsiskleistų, būtina šiluma.
Laukimas
Frau Tonis Parfum No 58 Tulipe. Mano sode tulpės auga ne gazone, o
laisvai- pievoje, savo spalvingais žiedais džiugindamos akį ir primindamos, kad
už lango- laisvos stichijos- pavasario- metas. Kai tulpės skleidžiasi,
kiekvienas pasivaikščiojimas sode- tarsi kelionė į naująją žemę. Pavasarį aš
kasdien apeinu kiekvieną sodo kampą, smalsiai stebėdama, kur, kaip ir kiek
paaugo kiekvienas augalas, atrasdama vis naujus sukrautus žiedus, naujas
spalvas ir kvapus. Bet pačios paslaptingiausios, labiausiai jaudinančios
akimirkos- stebint besiskleidžiantį žiedą, stebuklo laukimas- tada laukimas
pavirsta viskuo, dingsta laikas, realybės ribos, lieka tik gėlė ir per ją
beatsiveriantį sutvėrimo paslaptis. Toks ir Parfum No 58 kvpas- dar
nepribrendęs, uždaras tulpės pumpuras, kurio gyvenimas dar tik viduje,
paslėptas nuo stebėtojo akių, dar tik nujaučiamas ir apčiuopiamas tik širdimi
ir vaidzuote.
Įkyrėjusios pliažinės atostogos
Michael Kors Island. Gyvendami mes keičiamės- kartais
prisiminus save prieš kelis dešimtmečius atrodo, tarsi prisiminčiau kitą žmogų,
tai niekaip ne dabrtinė aš. Tiesa ta, kad kiekvieną vakarą, sumerkdami akis mes
mirštame, o kiekvienas rytas- tai prisikėlimas, nauja viltis ir galimybė. Jei
visai rimtai- gyvendamas žmogus keičiasi. Kažkada, ne taip ir senai, man visai
patiko pliažinės atostogos, neerzindavo nei šalia zujančių žmonių keliamas
erzelys nei pusiau sintetinė pliažinių kurortų atmosfera. Vienok dabar, jei jau
pajūrys, tai geriau- tuščias, toks, kuriame gaudžia jūros vėjas, vyrauja jūros,
gamtiniai kvapai (o ne maisto aromatai), toks pajūrys, kuriame galima medituoti,
pajusti gamtą ir save viename. Seniai seniai mintis apie negyvenamą salą būtų
sukėlusi nebylų siaubą, o dabar netgi esu linkusi manyti, kad tai, kad galų
gale nutiko Napoleonui Bonapartui, galbūt buvo pats geriausias jam visame
gyvenime nutikęs dalykas. Taip ir su Michael
Kors Island- kažkada man tai buvo nuotaikingas, gaivus ir nuotaiką
keliantis sūroko jūros vandens, žalio obuolio ir salsvų tulpių žiedų kvapas.
Gražus, linksmas, atviras ir tikras. Vienok kvapą „perdarė“, perleido, natos ir
struktūra pasikeitė ir aromatas prarado bent pusę savo ypatingumo ir
charakterio ir tapo tokiu, kaip kiti- eiliniu penkių žvaigždučių turistų
nutrintu Turkijos kurortu.
Odė pasaulio kryžkelei
Ahmet Ögreten, Istanbul dreams |
L’Artisan Parfumeur Traversee du Bosphoree. Vienas iš gražiausių miestų, kurį man teko regėti,
yra Istanbulas. Tai miestas- tarsi neišsenkanti skrynia, jame galima rasti
viską, ko trokšta akys, ausys, oda, skrandis ir, žinoma, nosis. Tas miestas į
save tarsi sugėręs viską, kas yra pasaulyje- jame kuo aiškiausiai jaučiu, kad
stoviu pasaulio kryžkelėje, taške, kuriame laikas sustoja, o erdvė tampa visai
kitokia, nei įprasta. Nepaliaujamas
zujimas, miesto garsai, kurių pagrinde vienok slepiasi ramybė ir meditacija,
miestas svetingai priima kiekvieną ir kiekvienam klajokliui turi ką pasiūlyti.
Jis dosniai duoda ir tiesiog yra. Vienas nuostabiausių vaizdų yra Bosforo
sąsiausiu visomis kryptimis ir trajektorijomis xxxxxxx visų dydžių keltai,
laivai, valtys ir valtelės.... stebint jų nepaliaujamą judėjimą tarsi juntu
alsuojant amžinybę.
Istanbulo gatvės kvepia saldžia obuolių arbata, odinėmis
striukėmis ir batais, kaljanais, lukumu ir žydinčiomis tulpėmis. Toks ir
genialus Bertrand Duchaufour sukurtas
aromatas- minkštutė, plona išdirbta oda, padengta tulpių žiedlapiais, saldi
obuolių arbata, kartokos granato vaisiaus sėklos ir masinantis kaljano dūmas.
Daugiasluoksnis, įvairialypis, harmoningas ir mistiškas tarsi rytus ir vakarus
jungiantis amžinybės tiltas.
Pasivaikščiojimas parke
Bond No 9 High Line- man labai patinka, kai nereikia skubėti,
man labai patinka ilgi, neskubūs pasivaikščiojimai. Parkai tam puikiai tinka.
Kažkada net svajojau sudėlioti nuotraukų seriją apie įvairių miestų parkus. Man
atrodo, kad miesto parkuose gyvena to miesto ir jo miestiečių dvasia (galbūt
toks sentimentalumas kyla iš to, kad studijų metais gyvenau visai šalia
Kadriorgo parko, ir tai buvo pati įprasčiausia vieta, kurioje kasdien leisdavau
laiką). Gera stebėti parke pasivaikščioti išėjusius žmones- man atrodo, kad jei
žmonės gali tiesiog būti kartu, be jokios funkcionalios veiklos, tai viskas su
jais ir tarp jų gerai. Tokiais pustoniais man kvepia ir High Line- švarus
(bet ne sterilus), paprastas (bet žavus savo paprastumu) kartu praleistų
valandų kvapas. Žalia pavasarinė žolė, rabarbaras, žalioji citrina, pavasarinės
gėlės- hiacintų, tulpių klombos- ryškus, gaivus, malonus nosiai aromatas, tarsi
pavasario rytas, šaltinis, jo tyras vanduo ir šalia žydinčios pavasarinės gėlės.
Tai- ne laukinės gėlės ar stichinė gamta, tai kvapas kuriame yra kažkoks geras
paprastumas, tyrumas, harmonija. Vienas iš mėgstamiausių nelabai mėgstamo
gamintojo kvapų.
Kuklus moteriškumas
Gullietta Tocca. Sukurti kvapą įkvėpė Frederico Fellini jo mylimosios, vėliau
tapusios jo žmona Gullietta Masina’os meilės istorija. Nors tada, kai susipažino,
abu šie žmonės nebuvo laisvi ir jų kelias link vienas kito buvo ilgas ir
nelengvas, turūt kaip tik šis kuklus, bet savo esybe bekraštis jausmas juos
surišo visam likusiam gyvenimui. Tai jau vėlyvesnio pavasario aromatas, tokio
pavasario, kai tulpės žydi jau paskutines dienas, skleidžiasi pirmieji alyvų
pumpurai, ore dūzgia pirmosios darbštuolės bitės. Išskirtinai gėlinis, vos
pudrinis aromatas su ryškiomis žalio obuolio natomis. Rami, graži sandalmedžio
ir kedro bazė išlygina visus kampus, nuramina garsėjančius gėlinius solo ir
lieka vientisas, šilkinis, darnus ir ramus kvapas, kuris jo dėvėtoją papuoš
visais atvejais.
... ir viskas kada nors pražysta. Norime mes to ar ne, laukiame ar
ne, gyvenimas atneša tai, ką turi atnešti. Mums tenka tik išskleisti rankas ir
priimti tai, ką neša gyvenimo tėkmė. Ir stengtis, kad širdyje glūdintis
netikrumo, įpročių, baimės krislas netrukdytų ateiti tam, kas turi ateiti. Kad
ištirpdytume tą krislą- arba leistume jam ištirpti.
Nes kaip rašė didelės širdies žmogus Pablo Neruda- you can cut all the flowers, but
you cannot keep spring from comming.
PS- pavasarį sveikina gruzinai!
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar