Kas olete näinud Julian
Schnabel filmi „Le Scaphandre et le
Papillon“ („Skafander ja liblikas“)?
See on reaalelus sündinud lugu ajakirja Elle
toimetajast Jean – Dominique Bauby’st ja
tema õitsemisaja tipus kogetud
täielikust paralüüsist, kuid mitte teadvuse varjutusest. Kas olete kunagi
proovinud mõelda, mida tunneb inimene, kes ei saa liikuda, kelle ainuke reaalne
liikumine toimub ta peas? See on ju eriti aktuaalne tänapäeval, kui paljud
meist on lukustatud olmemuredesse, kohustustesse ja töödesse. Sest paljud meist
ei julge ja ei saa eirata neid piiranguid ja tagasi vaatamata liikuda soovitud
suunas. Ja neid julgeid nimetatakse „hulludeks“ ning vaikselt kadestatakse …
Mulle väga meeldis peategelase, kes suutis liigutada ainult
oma ainuühte silma, mõtte, et keegi ei saa teda takistada liikumast ja
rändamast … mõtetes. Keegi ei saa takistada pimedatest mälunurkadest tuua välja
tajude mälu katkendeid ja nendest luua enda uue, soovitud reaalsust. Kõlab üsna
autistlikult. Kuid tänapäevasele kõrgel arenguredelil kõikuval hommo sapiens’il, üsnagi vältimatu
seisund.
Veel saab teha
olfaltoorseid rännakuid. Tänapäeval tehakse hingerännakuid, astraalrännakuid,
nii et miks mitte olfaktoorseid? Tuletame meelde teatud kohas tekkinuid mälestusi,
tajusid, helisid, lõhnasid- ja start! Paljusidki lõhnaloojaid, nagu keskaegseidki
portugallasest meremehi, inspireerivad võõrad maad. On loodud lõhnasid, mis
kannavad erinevate maailmanurkade nimesid ja taotlevad edastada nende kohtade
hingeelu. Psüholoogid väidavad, et edastades muljet, affekt’i, me vabastame end nende mõjudest.
Tänaseks olfaktoorseks rännakuks valisin suurlinnasid- nelja
Euroopa ja ühte slaavi pealina. Külastame Roomat, Pariisi, Londoni, Berliini ja
Moskvat.
Rooma. Kuidas te mäletate või kujutate ette Roomat? Minu
jaoks Rooma on motorollerid, dramaatilised Itaalia operad, jalgpall, Trevi
purskkaev, tuvid ja imemaitsev Itaalia jäätis. Ja veel sogane Tiberi jõgi.
Mitte väga suur linn (vähemalt pole tunnet, et oleksid suurlinnas) ja
kolossaalselt suured rajatised. Rooma, kahtlemata, on ehitised ja tänavad,
arhitektuuri sümfoonia. Suurejoonilisuse ja lihtsuse kontrast. Klassikalise,
muljetavaldava Itaalia elegantsi sünonüüm. Ülimalt pidulik, kuid põnev nagu see
laul
Laura Biagotti jaoks
Roma on mõru mahlakas greip ja roheliste
pikaokaliste vahemere mändide vaigusus. „Roma“
suurepäraselt kombineerib mõrkjaid rohelisi noote (greip, küpsemata mustsõstra marjad)
ja vaiku- pühale linnale kohaselt on siin tunda mürt, ambra ja palju pehmeid,
sojendavaid vürtse. Lõhn ei ole lilleline ega magus, samuti ei saa teda
nimetada akvaatiliseks ega puhtalt tsitruse lõhnaks, ehk peamine omadus on siin
vaigusus . Teate vist isegi seda tunnet, kui kuumal suvepäeval jalutades
männimetsas on tunda mändide värskust ja vaigude tihedat aroomi. Või värsket,
päikse käes soojenenud saepuru lõhna. Sellest
kõnelebki Laura Biagotti „Roma“- mitte
suurejoonelisusest ja dramaatilisusest, vaid vanalinna rusude päikese käes
kõikuvatest pehmetest igihaljadest mändidest. Kui otsite ebatraditsioonilist
värsket, kuid mitte WC värskendajat meenutavat aroomi, sõlmige tutvust „Roomaga“. Sest kõik teed viivad
Rooma.
„Roma’l“ on paar flankerit. „Acqua
di Roma“ on sootuks erinev, see on mimoos (mis mingil määral meenutab meie
pärnaõit, kuid rohkem puuderjat) ja akvaatiline (vesine) baas. Puuduvad
originaalile omased tsitrused ja vaigud. See on kerge lilleline vesi, mitte
paha, kuid ma mitte väga eriline. Ka mitte sarnane sogase Tiberi jõe veega.
Selle aasta uudis, „Essenza
di Roma“ jällegi märgatavalt erineb originaallõhnast. Esimese viiuli koht
on siin magusal mandariinil, ta on raamitud sandlipuuga ja vaniljega. Baas on
tehtud mitte vaigulistest nootidest, vaid magusast vanilje puudrist, ja
puuderjad noodid on siin väga tugevad. Lõhn hoiab väga kaua ja ajapikku muutub
veelgi tugevamaks. Kuid, minu arvamusel, tal puudub originaalversiooni eripära
ja loomulikus. Rooma ei lõhna puudri järgi, sugugi mitte
Otsite puudri, minge Pariisi. Ma olen veetnud Pariisis mitte
just vähe aega ja võin kinnitada, et puudri lõhn on sellele linnale tõesti
omane. Nagu ka rooside lõhn. Just Pariisi pargid ja õitsvate võsakestega
kaunistatud linnatrepid on minu jaoks tõeline Pariisi nägu (ja veel kurikuulus
Pariisi metroo, kuid tema lõhna ma küll ei igatse).
Yves Saint Laurent pühendas
legendaarsele moe, parfümeeria ja armastuse pealinnale lõhna „Paris“. 1983 aastal kuulsa „nina“ Sophia Grojsman’i poolt loodud Pariisi
aroom lõhnab natu terve kuhi, kallitäis roosasid roose. Algsetes nootides
roosid on koos hommikukastega, värsked, siis lisanduvad tugevad kannikese
noodid, nendega kasvab puudrilisus ja väljapeetus. See on naiselik, elegantne
puuderjas roos. Need roosid on järjest
rohkem dramaatilised, säravad, täidavad oma olekuga tervet ruumi, kõrvadest
varbadeni elegantsed nagu pariisitaridki. Lõhn kohustab – tema taotleb
naiselikku, hästi kokku sobitut riietust, head maniküüri ja kvaliteetseid
aksessuaare. Ja kahtlemata ka võluvat, elavat naiselikkust
„Paris’i“ edukust ära kasutades on toodetud terveid 13 flankereid.
Nad kõik räägivad erinevatest roosi sortidest, alates metsikust kibuvitsast
kuni kuningliku grandiflora’ni. Roos on kõiki „Paris’i“ flankerite läbiv
teema, kuid nüansid lõhnadel on väga erinevad, ja samuti on väga erinev ka
kvaliteet. Kuulus “Paris“ siiani on saadaval meie poodide riiulitel, nii et
kasutage juhust ja uurige järgi, mismoodi lõhnab Pariis a la Sophie Grojsman.
Oma variandi, mismoodi lõhnab Pariis, pakkus ka Balenciaga. Tema „Paris“ lõhnab õrnade, märgade kevadiste sinilillede järgi- pudelis
on terve taim, alustades mullastest juurtest, rohelistest lehtedest, ja
lõpetades õitega, mis siin lõhnas pole sugugi domineeriv aspekt. On teatud
kerge puudrilisus, kuid ta on kerge, ei kohusta, ei lämmata ega sega.
Pasteelsete pooltoonide lõhn. Lõhn noorele, muretule, vabale ja kütkestavale
pariisitarile. Reklaami pilt antud juhul väga hästi annab edasi lõhna olemust
Pariisist Londonini on ainult käega katsuda. London aga pole
ainult Tower’i sild, Big Ben, Rahvusgalerii ja Buckingham’i Palee. London- see
on kõige kirjum võimalik rahvas, street
life, raamatud, kunst iga nurga peal, aromaatne tänaval joodav kohv ja
muidugi muusika. Palju palju kõige suurepärasemat muusikat. Just londonlane Iggy Popp lauliski „I am the passenger“.
Polegi ime, et SELLISELE linnale on ka pühendatud rohkem kui
üks lõhn. Paul Smith „London“ avaneb maitsva, suus sulava, magusa kirsiga
mõrkja patšuli taustal. Või tiheda, magusa kirsi likööriga. Tuntavad on konjaki
noodid. Suurepärane, rikkalik, magus, kuid mitte kleepuv, tihe, dekadentlik
lõhn. Ideaalselt sobib külma ilmaga.
Burberry „London“ jällegi paremini avaneb sooja ilmaga, siin esimest
viiulit mängivad valged lilled, eelkõige gardeenia, baasi seob kokku soe
sandlipuu lõhn. Minu naha peal Burberry
„London“ lõhnab nagu metsmaasikad ja metsmaasika limonaad. Lõhn on väga
kreemjas, siidne, sile nagu teine nahk, avaneb julgelt, joovastavalt, kuid
teatud väljapeetusega. Mitte nii boheemlik kui Paul Smith Londoni laps, pigem suurepäraselt täiendab klassikalise
riietuse ja kontskingade kombinatsiooni.
Nii väga tahaksin veel ühte Londoni nimelist aroomi, sellist,
mis peegeldaks tema boheemlaslikust, hubaseid peidupaike, crazy olekut- kõige seda, mis minule, Nõmme provintsiaalile, annab
tiivu. Ootan!
Morn Berliin, õigemini, see, mis on Berliinist jäänud sel
mail, kui lõppes sõda. Hallid, lootusetud, verega pritsitud ja kuulidest
auklikud rusud, ümber aga naerulaginas õitsev kevad. Surm ja elu- teineteise
käevangus. Kevad ilma lootuseta. Säravad punased naise huuled, hästi peidetud
pisarad ja lootusetus, ja see kõik õitsvas nooruses. See on noor Berliini naine, õitsev, ilus, kogu nende mõttetute
julmuste tunnistajate- rusude- käevangus. See on roos, mis kasvab keset halli
betooni. See on Serge Lutens „La Fille
de Berlin“. Annan end ülesse- ma olen hull selle lõhna järgi. Tema
kontrastide- soe, sensuaalse verevärvilise roosi ja tigedate, teravate musta
pipra, kibedate, metalli taoliste, arvatavasti mürri nootide- järgi. See on
selline lõhn, nagu sa teaksid, et miski enam pole endine, nüüdsest kõik,
absoluutselt kõik on teisiti- ja korjates end kokku, teravik südames ja
naeratus huultel, astud edasi. Elusse.
Ju vist sellest seisundist mängisid Art of Noise, parafraseerides prantsuse impressionistlikku muusika
algatajat Claude Debussy’d ja andes
talle oma au.
Viimane tänane peatus on Moskva. Tulipunane müstilise
Venemaa pealinn. Linn, kus nagu New York’is, kõik on võimalik. Kirju, särav,
kontrasti tulvil linn. Moskva on intensiivne, mitte igaühe rahakotile,
selgroole ja närvisüsteemile, siin elu keeb ilma kompromissideta, ilma
reegliteta ja moraalideta. Midagi lähedast kehastunud põrgule- huvitav, samas
hirmus. Kuidas te arvate, mismoodi võiks Moskva lõhnata? Imelik, aga siiani
moetööstus pole julgenud selle kirga linna ekstrakti panna kinni pudelisse.
Seda tegi kodumaine Venemaa tootja Novaya
Zarya, arvatavasti aastal 1913 tuues turule aroomi „Krasnaja Moskva“. Isegi aroomi ilmumise aasta, nagu paljuski
Venemaal, on ümbritsetud legendidega- see on ainult arvatav lõhna ilmumise aasta.
Aga Moskva, palun väga, lõhnab punaste nelkide järgi. Teravad nelgid,
madalatoonilised tolmused pipra noodid, terav bergamott, klassikalised puidu
noodid. Ehtne rangelt klassikaline lilleline šipr, samas stiilis nagu vana Chanel
klaasika, Nina Ricci L’Air du Temps jne.
Tõsine, klassikaline, rikkalik aroom samasugusele naisele. Teda kandes ei sobi
itsitada ega vahtima pilvi. Tema kohustub. Nagu kohustubki Moskva- olla valvas
ja jälgida selle hullumeelse linna mängureegleid.
Mis tunnet teis tekkitavad eelnimetatud linnad, kuidas nad
lõhnavad, kõlavad teie jaoks? Milliseid lõhnasid teie valikside nende linnade
jaoks?
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar