Mida edasi, seda rohkem veendun, et kõige suurem piirang elus on Aeg. Aeg, tema voog, rütm ja puudus nagu liiklusreguleerija
suunab ja vormib meie soove, võimalusi ja isegi arusaama iseendast. Aeg rõhub
meid. Ahistab. Ja teeb meile lõpu. Kuid aeg ajalt ilmub inimesi, kes nagu
meteoriitid oma eksistentsiga lõikavad paljudele iseenesest
mõistetavaks ja kõigutamatuks tunduvatest Aja piirangutest läbi ja purustavad hävimatu Aja orbiidi.
Inimesed, kes elavad väljaspool Aega. Elavad oma sisemise rütmi ja kella
järgi…
Parfümeeria, nagu kõik muugi, on ainult Aja käes olev mäng. Aeg määras, et parfümeeria, nagu paljud muud oskustööd, oli meeste mängumaa. Muutus
tuli siis, kui keemia alustas oma võidukat käigu laboratooriumitest
praktiliselt igasse eluvaldkonda. Kuid naisparfüümer ka siis oli haruldus, vaatamata sellele, et naiste haismismeel on kordades
tundlikum meeste omast, vaatamata sellele, et lõviosa parfümeeria toodete
kasutajaid läbi aega olid naised. Kõik see lihtsalt sellepärast, et lisaks
tollal tõena võetavale dogmale, et naine ei sobi töötegemiseks
(muidugi, kodutööd on ju ainult lesimine!) mõned taibukamad tegijad mõistsid,
et nõnda võimsa loovjõu vabastamine on ohtlik ja võib endaga kaasa tuua ennustamatuid
tagajärgi. Kahtlemata see polnud tühi kartus. Sest esmaklassilise tähe -
Germaine Cellier- ilmumisega parfümeerias langes traditsioonilise
lõhnategemise müür ja parfümeeria muutus igaveseks.
Preili Cellier
sündis 26 jaanuaril 1909 a. Bordeaux ja
lapsest saadik oli mässumeelse ja ekstsentrilise loomuga. Preili ingellik
väljanägemine (pikk sale sirge rühiga sinisilmne blondiin) oli ülimalt petlik-
tema sees peituvat püsirohtu oleks jätkunud tervele armeele. Aastal 1930 ta
tuli Pariisi õppima keemiat, töötas Roure
Bertrand ja Palmolive Colgate ettevõtetes
(viimases lõhnastas seepe terved 3 kuud,
ja Jumal teab miks Palmolive turundusinimesed pole siiani välja mõelnud uuesti välja
anda Cellier poolt loodud seepe).
Germaine elas ekstravagantselt, sõbrustas tolle aja kunstnike ja
intellektuaalidega, elas
luksuslikult ja ilma valehäbita, ilusale naisele kohaselt. Germaine riietus
väga stiilselt, suitsetas nagu korsten ja ropendas nagu igati väärikas hobuste
taltsutaja. Tal oli kolm pisikest koera, rääkiv papagoi ja mitmeid suhteid
tolle aja kuulsustega. Sõja ajal tutvus
šveitslase Robert Piquet’iga ja
ühines tema poolt loodava uue moemajaga (sel ajal, kui raske ka poleks seda
uskuda, parfüümerid ja moeloojad ei teinud koostööd ja nendele isegi
pähe ei tulnud, et see võiks olla kuidagi kasulik).
Aastal 1944 sündis eriline, kordumatu lõhn, millele sarnast pole ka tänapäeval- lõhn- legend Bandit. Bandit oli esimene šipr, milles domineeris nahanoot, ja mille järgi on nime saanud terve praeguse parfümeeria allklass- naha šiprid. Bandit’i kooslus ja kompositsioon šokeeris parfümeeria maailma. Tolleaegse parfümeeria kuldne standart oli harmoonilised, hästi komponeeritud komplekssed aroomid, rõhutud oli aroomi terviklikkus, mitte eraldiseisvad noodid. Preili Cellier aga valis džässi solo stiili- Bandidi sisse ta pani absoluutselt uskumatu kogust, üle 1%, izobutili kinoliini. Tänu oma intensiivsele animalistlikule lõhnale see aroomaine komponent parfümeerias oli kasutusel üliharva ja mikroskoopilistes kogustes, seegi peamiselt meeslõhnade loomisel. Esimene reaktsioon tutvudes Bandidiga- šokk (isegi tänapäeval, kui luuakse enam vähem kõike, mis tuleb pähe). Terav, intensiivne naha lõhn ja tsitrused. Märg muru ja mulla lõhn. Sigaretti suits. Justkui varahommikul, kastest märjas metsalagendikus jahimees kooriks maha lastud, veel sooja metslooma, ja suitsetaks. Läbilõikavalt karge jahedus ja puuderjad, tolmused naha noodid. Lõhn on kontrastidest tulvil, kuid kogu aeg on rõhutatult selge, tuntav naha noot. Aroom on loodud naistele, kes kannavad pükse (haruldus ja ultrauus mood tollal) ja suitsetavad. Vabameelsetele, šabloonest ja sotsialsetest standartitest vabadele naistele. Naistele, kes on, nagu nad on, no regrets. Väljakutsuv, ekstsentriline lõhn, kuid temas puudub hüsteeriline tähelepanu püüd või suurustamine, igasugune valelikkus, pigem on lõhn julge oma aususega iseenda vastu. Juttude järgi luues Bandiidi, Cellier ei häbenenud krabada moeetenduste kulisside taga tiirlevate mannekeenide alusespesu ja nuusutada seda, ikka selleks, et aru saada, kuidas tõeliselt lõhnab üks naine. Ning tõesti- aroom kõige ehtsamal, realistlikul, ausal moel avastab inimloomuse loomaliku poolt. Loomaliku jällegi kõige ehtsamas, realistlikumas mõistes- sest palju me ka ei hingaks sisse religioosse, esoteerilisse või ateistliku oopiumi, bioloogiliselt inimene on siiski sarnasem loomaga kui ingliga või aasa lillekesega. Bandit on see lõhn, millele jäägitult kuulub koht minu südames. Tema ilu, julgus ja originaalsus on nõnda kordumatud, et eksisteerivad väljaspool moodi ega isegi aega. See on lõhn, mis oma mustade tiibadega viib mind oma teistsuguse, paralleelse maailma, milles pole kohta häbile, hirmule ja valedele. Ja see teleport väljaspoole meie reaalsust on kohati absoluutselt hindamatu.
Aastal 1944 sündis eriline, kordumatu lõhn, millele sarnast pole ka tänapäeval- lõhn- legend Bandit. Bandit oli esimene šipr, milles domineeris nahanoot, ja mille järgi on nime saanud terve praeguse parfümeeria allklass- naha šiprid. Bandit’i kooslus ja kompositsioon šokeeris parfümeeria maailma. Tolleaegse parfümeeria kuldne standart oli harmoonilised, hästi komponeeritud komplekssed aroomid, rõhutud oli aroomi terviklikkus, mitte eraldiseisvad noodid. Preili Cellier aga valis džässi solo stiili- Bandidi sisse ta pani absoluutselt uskumatu kogust, üle 1%, izobutili kinoliini. Tänu oma intensiivsele animalistlikule lõhnale see aroomaine komponent parfümeerias oli kasutusel üliharva ja mikroskoopilistes kogustes, seegi peamiselt meeslõhnade loomisel. Esimene reaktsioon tutvudes Bandidiga- šokk (isegi tänapäeval, kui luuakse enam vähem kõike, mis tuleb pähe). Terav, intensiivne naha lõhn ja tsitrused. Märg muru ja mulla lõhn. Sigaretti suits. Justkui varahommikul, kastest märjas metsalagendikus jahimees kooriks maha lastud, veel sooja metslooma, ja suitsetaks. Läbilõikavalt karge jahedus ja puuderjad, tolmused naha noodid. Lõhn on kontrastidest tulvil, kuid kogu aeg on rõhutatult selge, tuntav naha noot. Aroom on loodud naistele, kes kannavad pükse (haruldus ja ultrauus mood tollal) ja suitsetavad. Vabameelsetele, šabloonest ja sotsialsetest standartitest vabadele naistele. Naistele, kes on, nagu nad on, no regrets. Väljakutsuv, ekstsentriline lõhn, kuid temas puudub hüsteeriline tähelepanu püüd või suurustamine, igasugune valelikkus, pigem on lõhn julge oma aususega iseenda vastu. Juttude järgi luues Bandiidi, Cellier ei häbenenud krabada moeetenduste kulisside taga tiirlevate mannekeenide alusespesu ja nuusutada seda, ikka selleks, et aru saada, kuidas tõeliselt lõhnab üks naine. Ning tõesti- aroom kõige ehtsamal, realistlikul, ausal moel avastab inimloomuse loomaliku poolt. Loomaliku jällegi kõige ehtsamas, realistlikumas mõistes- sest palju me ka ei hingaks sisse religioosse, esoteerilisse või ateistliku oopiumi, bioloogiliselt inimene on siiski sarnasem loomaga kui ingliga või aasa lillekesega. Bandit on see lõhn, millele jäägitult kuulub koht minu südames. Tema ilu, julgus ja originaalsus on nõnda kordumatud, et eksisteerivad väljaspool moodi ega isegi aega. See on lõhn, mis oma mustade tiibadega viib mind oma teistsuguse, paralleelse maailma, milles pole kohta häbile, hirmule ja valedele. Ja see teleport väljaspoole meie reaalsust on kohati absoluutselt hindamatu.
Aastal 1947 Cellier
jälle vapustab oma novaatorlusega ja kordumatu originaalsusega. Pierre Balmain moemaja esitab esimest
rohelist šipri Vent Vert (Roheline
Tuul). Seekord Cellier on sama
julge- galbanfeerula kogus on isegi 8%! Galbanfeerulale (lat. ferula gumosa) on omased selged, mõrkjad, rohelised, puuderjad
noodid. Roheline sidrun (laim), hüatsint, jasmiin, iiris, basiilik, salvei, sammal-
ja meeletu meri galbanfeerulat. See on
nii roheline aas, et lausa paneb silmi valutama, roheluses õitsevad
aasalilled, kõrrelised, terav, lõikav rohi. See on kevad! Aroom on väga elav-
temas on tunda liikumist, entusiasmi, dünaamikat. Väga sobilik lõhn nendele,
kes alles tutvuvad šipridega ja alles
hakkavad aru saama nende omapärasest ilust. Vent
Vert mulle meenutab kevadist nõgest, esimesi hapuoblikaid, kenakesi karikakraid
ja käes ära hõõrutud värskete puulehtede lõhna. Sammal, mis mõningatele sarnaneb
eelajaloolise aroomistiiliga, siin lisab nii vajaliku vunki- baasnootidel, kui
rohelised noodid tasapisi lahkuvad oma meeletust kevadisest peost, lõhn ei jää
lamedaks, vaid säilitab teravust ja mõrkjasust. Roheline, liikuv,
mittebanaalne- suurepärane šipr kaasaaegsele, kuid vintaažist lugu pidavale
naisele. Mina ei vaata temast mööda ühelgi kevadel.
Aastal 1948 ilmub Fracas.
Nagu öeldakse, kuningana visiitkaardi ei vaja. Fracas’t teavad kõik, kes on kasvõi natuke tuttavad parfümeeria
maailmaga. Fracas on tänapäevani mõõdupuuks kõikidele tuberoosi lõhnadele, samuti diiva stiilis lõhnadele. Tõenäoliselt Fracas on isegi mõõdupuuks kõikidele dramaatilistele valgete
lillede lõhnadele. Kui olete Fracas’t nuusutanud
kasvõi ükskord, teda on võimatu edaspidi mitte ära tunda isegi kinnisilmi või
nohu küüsis, nii tugev ja omapärane on selle tuberoosi aroomi lõhn. Fracas oli lemmik Maria Callas, Madonna, Kim Basinger, Courtney
Love lõhn- ja see ainult näitab, et meie valikud kõnelevad meist ilmekamalt kui
tuhat sõna.
Tuberoosi aroom on ehk kõige meelelisem kõikidest lille
lõhnadest. Tema kõrval isegi India Sambac
jasmiini aroom on süütus ise. Tuberoosile omased õlised, kirbed säsised
rohelised noodid, joovastav valgete õite aroom ning dekadentlikud üleküpsete,
peaaegu et roiskuvate puuviljade noodid tekitaksid lihaste rõõmude mõtteid
isegi pühakule. Tuberoos oma eeterliku õli intensiivsuse tõttu on parfümeerias
kasutatav mõõdukalt ja lausa piinliku ettevaatlusega. Puhas vormis see eeterlik
õli on ülimalt indoolse lõhnaga ja võib esile kutsuda lausa okserefleksi, sest
lõhn tuletab meelde vagatseva ja intensiivse laguneva laiba lõhna. Kuid väikestes kogustes lõhn on joovastav,
sensuaalne, fataalselt meelitav- otsekui paradiis maa peal. Nii et tuberoosiga
parfümeerias ei tehta nalja- see, mis on väikestes kogustes rohi ja kõikehõlmava
imetluse objekt, suuremates kogustes võib tappa.
Nii mõtleks tark, mõistlik nina. Kuid mitte Cellier. Fracas’es
ta kasutas lausa plahvatusliku tuberoosi eeterliku õli kogust. Tõtt öeldes,
ta isegi meelega otsis tuberoosi baasõli, mis oleks võimalikult võimsa kontsentratsiooniga.
Nagu sellest oleks vähe, niigi silmapimestavale tuberoosi õlile lisas ta
mitte just vähem intentsiivset säravat apelsiniõite eeterliku õli. Tulemus oli intensiivne, särav, kõlav ülikõrgete mezzosoprano nootidega, patune ning animaalne nagu silmatorkav plaatinum blond punaste huultega, kellest mööda vaatamine on võimatu isegi suletud silmadega. Fracas on diivade diiva, peadpööritav oma seksuaalsusega, ülirõhutatud naiselikkusega ja kõrgelt visatud pilguga. See on naine, kes teab oma hinda, ja teeb kõike, et ka teised seda teaksid. Fracas kohe kindlasti ei jätta ükskõikseks. Kurjad ja kadedad teda keelitaksid, nõrgad minestaksid kohal, moraali kaitsjad ammuli suuga vahiksid hävitavat lihalikkuse käiku … See on lõhn erilistele juhtudele ja, mõistagi, erilistele inimestele. Kuid kui te ihkate kasvõi üheks õhtuks saada maailma nabaks, midagi paremat kui Fracas te ilmselt selleks ei leia.
mitte just vähem intentsiivset säravat apelsiniõite eeterliku õli. Tulemus oli intensiivne, särav, kõlav ülikõrgete mezzosoprano nootidega, patune ning animaalne nagu silmatorkav plaatinum blond punaste huultega, kellest mööda vaatamine on võimatu isegi suletud silmadega. Fracas on diivade diiva, peadpööritav oma seksuaalsusega, ülirõhutatud naiselikkusega ja kõrgelt visatud pilguga. See on naine, kes teab oma hinda, ja teeb kõike, et ka teised seda teaksid. Fracas kohe kindlasti ei jätta ükskõikseks. Kurjad ja kadedad teda keelitaksid, nõrgad minestaksid kohal, moraali kaitsjad ammuli suuga vahiksid hävitavat lihalikkuse käiku … See on lõhn erilistele juhtudele ja, mõistagi, erilistele inimestele. Kuid kui te ihkate kasvõi üheks õhtuks saada maailma nabaks, midagi paremat kui Fracas te ilmselt selleks ei leia.
Aastal 1953 Pierre Balmain
moemajale loodud Jolie Madame’is Cellier näitab suurepäraselt omandatud
nootide „sidumise“ tehnikat. Erinevalt kurikuulsast kolmikust, Bandit, Fracas, Vent Vert, kus on üks
domineeriv noot ja teised mängivad alles väikseid rolle, Jolie
Madame on kolme nootide, roheliste
nootide- kannikese- naha, mäng. Oma originaalse käekirja Cellier seekord toob välja eriskummalistes nüanssides. Kui tema
eelnevad kuulsad tööd olid esmase säravusega ülidramaatilised isiksused, Jolie
Madame lõhnab pehme, hubase ja rahuliku elegantsi järgi. Cellier eksperimenteerib - laiade,
võimsate joonte asemel ta seekord
keskendub nüanssidele ja pooltoonidele. Lõhna algus on roheline ja kergel
kõrkjas, kuid siin siiski puudub läbilõikav Vent Vert rohelisuse teravus. Järk järgult lõhn avaneb ilusa,
puuderja, lillelise, hapra ja naiseliku kannikese lõhnaga. Mida edasi
baasnootide poole, seda rohkem annavad endast teada õlised, võimukad, tolmused,
sensuaalsed, kergelt rääsised naha
noodid. Jolie Madame on suurepärane
naha šipr, kergelt retro, rahulik ja elegantne, kuid ka ära tajutava tumeduse,
varjatud intriigi ja sensuaalsuse potentsiaaliga.
Sellised on kõige
kuulsamad preili Cellier lõhnad.
Kontrastsed, eredad, kompromissitud, nendele sarnaseid ei leidu. Parfümeeria
kriitikud võrdlevad Cellier käekirja fauvismiga maalikunstis ning fauvismile iseloomulikude
laiade abstraktsete joontega. Minu jaoks Cellier
lõhnad kannavad kordumatu sisemise vabaduse ja kõikehõlmava ruumilisuse tunne.
Need on lõhnad vabale naisele, nendest on läbilõikavalt, nagu kellade löögid, on
kuulda vaba süda laulu. Cellier lõhnades on midagi sellist,
mida sisse hingates kurgus hakkab liikuma klomp, mis ähvardab välja pursata
metsiku karjena. See on elujõud, ehtsus, pea et loomalik naiselikkuse jõud,
mida sajandite saatel kartsid mehed ja isegi paljud naised, kuid mis ei kadunud
ei tuleriitade peal, ei kloostrite, tüdrukute pensionide ukse taga ega kaasaaegses sootsiumi
peapesu džunglis. Ja kuigi kuulus nina lahkus meie seast juunis, aastal 1976, tema loodud lõhnad
säilitasid tema surematu hinge kristalle, ja neid ei ole võimeline ära sulatama
isegi selle maailma kõikvõimas valvur Aeg.
Germaine Cellier looming kronoloogilises järjekorras:
·
Robert Piquet „Bandit“ (1944)
·
Nina Ricci „Coeur Joie“ (1946)
·
Pierre Balmain „Vent Vert“ (1947)
·
Robert Piquet „Fracas“ (1948)
·
Cristobal Balenciaga „La Fuite des Heures“
(1949)
·
Pierre Balmain „Jolie Madame“ (1953)
·
Pierre Balmain „Monseur Balmain“ (1964)
·
Pierre Balmain „Miss Balmain“ (1967)
Lummav lugu!
VastaKustutaüsna uskumatu naisterahvas ta oli- julges elada täiel rinnal
VastaKustuta